In Duitsland is de BMW X5 iHydrogen Next op straat gespot, zo bericht Bimmertoday. Dat maakt duidelijk dat dit model een stap dichter bij marktintroductie komt. Eerder is aangegeven dat deze waterstof-X5 in 2022 geleverd wordt.
Deze SUV is dus nu op de openbare wegen rond München te spotten. Ze zijn duidelijk herkenbaar als 'Hydrogen Fuel Cell Test Vehicle". Ook wat er onder de kap verstopt zit is geen geheim: BMW en Toyota werken al langer samen (en niet alleen op het gebied van waterstof).
Toch bevat de X5 ook eigen ontwikkelingen zoals de media-eindplaat en de behuizing van de brandstorcellenstack komen uit de BMW-fabriek uit Landshut.
Powerrrr
De brandstofcel van Toyota levert 125 kW. Dat is voldoende om op flinke snelheid te cruisen. Om de niet geringe massa flink te laten assisteren, krijgt de 275 kW sterke motor extra prik uit een Lithiumionbatterij. Wat de prestaties (accelaratie en topsnelheid en verbruik) zijn is net als een prijsindicatie nog niet bekend.