Britse miljardair ontwikkeld tegenhanger Land Rover Defender

Sir Jim Ratcliff, eigenaar van INEOS en een van de rijkste inwoners van Groot-Brittannië, steekt 750 miljoen dollar in zijn eigen tegenhanger van de Land Rover Defender. Toen de autoliefhebber hoorde dat Land Rover wilde stoppen met de Defender wilde hij de productie van de doorstarten, maar gesprekken tussen Sir Jim Ratcliff en Jaguar Land Rover liepen op niets uit. Daarop besloot hij zelf een Defender te ontwikkelen. Land Rover besloot later om alsnog een nieuwe Defender te onwikkelen, gelukkig lijken beide modellen niet echt op elkaar. De Grenadier, zoals Sir Jim Ratcliff hem noemt, grijpt terug naar de oerversie van de Defender, waar de nieuwe vooral bestaat uit elektronica.

Gat in de markt
“Het Grenadier-project begon met de ontdekking van een gat in de markt dat andere fabrikanten lieten liggen”, vertelt Ratcliffe. Wat bleek nou? Dat er behoefte was aan praktische terreinwagen. Met de traditionele Land Rover Defender als basis hebben ze een blauwdruk in handen voor een capabele, betrouwbare en functionele 4x4 die gebouwd is om de zwaarste omstandigheden ter wereld aan te kunnen. Natuurlijk moet hij er ook stoer uitzien.

Ratcliffe is een echte liefhebber als het gaat om auto’s. Zijn bedrijf INEOS sponsort onder meer de Formule 1 en in 2018 richtte hij INEOS Automotive op. De Grenadier heeft een stoere Britse uitstraling en degelijke Duitse techniek. De naam ‘Grenadier’ is gekozen na een stemming op internet en refereert aan een lokale pub.

Lekker praktisch
“De opdracht was simpel. We wilden een moderne, veelzijdige, zeer capabele, maar in de eerste plaats functionele 4x4 ontwerpen“, verteld hoofd design Toby Ecuyer. Niets wat je ziet is voor de show. De auto is gebouwd om alles te doen wat je nodig hebt, en niets wat je niet nodig hebt. “Moderne engineering- en productietechnieken garanderen de hoge inzetbaarheid van de Grenadier, maar we zijn trouw gebleven aan ons principe om een terreinwagen te creëren die de tand des tijds kan doorstaan.”, aldus Ecuyer. De Grenadier is permanent vierwielaangedreven en gemaakt van hoogwaardige materialen en vooral bedoeld voor jagers, boeren en avonturiers.

De Grenadier is dan ook een pragmatisch voertuig geworden, dat is voorzien van permanente vierwielaandrijving, hoogwaardige materialen en veel opbergruimte. Hij zal makkelijk te repareren zijn en is vooral bedoeld voor jagers, boeren en avonturiers. Dankzij de eenvoudige techniek die onverwoestbaar is, kan de auto gemakkelijk gerepareerd worden.

Stevige basis
Het voertuig is opgebouwd met een stevig ladderchassis, sperdifferentiëlen en een interieur dat je zelf schoon kan spuiten. De Grenadier is leverbaar met een zescilinder benzine- en diesel van BMW. De automaat is afkomstig van ZF en heeft 8 versnellingen. Dankzij deze stevige bouw kan De Grenadier 3.5 ton trekken en laden.

Het voertuig is ontworpen als basis voor accessoires, zodat klanten de Grenadier kunnen aanpassen aan hun behoeften. Er zal een breed scala aan accessoires van INEOS verkrijgbaar zijn, maar ze willen ook dat eigenaren van de Grenadier hun bestaande uitrusting in hun nieuwe voertuig kunnen overzetten en dat ook andere partijen passende accessoires kunnen ontwikkelen.

Leverbaar vanaf 25.000 pond
Volgens onderzoeksbureau Bloomberg begint de prijs bij 25.000 pond. Als die prijs al klopt zullen de Nederlandse prijzen door onze belasting flink hoger zijn. Grenadier kiest niet voor een dealernetwerk, maar voor een aantal Experience Centers en internetverkoop. Net zoals Tesla en Polestar dus. Op termijn komt de auto ook beschikbaar met een brandstofcel. 

 

 

 

 

 

 

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door Edo Smit op