Chauffeurs dringen aan bij OEMs om te investeren in waterstof

Rijders willen dat original equipment manufacturers (OEMs) meer gaan investeren in de waterstoftechnologie om de sterke behoefte aan alternatieven voor elektrische auto’s tegemoet te komen. Dit is de uitkomst van een enquête van de Engelse overheid.

Ruim 60% van de respondenten van het onderzoek dat is uitgevoerd door Venson Automotive Solutions, vond dat fabrikanten van voertuigen net zo veel tijd en geld moesten investeren in het ontwikkelen van voertuigen met waterstof brandstofcellen (FCEVs) als in batterij elektrische voertuigen (BEVs). Essentieel hiervoor zijn de OEMs: producenten van onderdelen die in de eindproducten van andere producenten worden gebruikt.

Waterstof als goede optie

Op basis van de resultaten van de enquête staan mensen op voor voertuigen met waterstof brandstofcellen, als de prijs, beschikbaarheid en mogelijkheden tot tanken vergelijkbaar zouden zijn met de batterij elektrische variant. Een totaal van 11% zei dat ze absoluut zouden kiezen voor waterstof, in vergelijking met 7% voor batterij elektrisch. Tegelijkertijd zou 39% een geïnformeerde afweging maken tussen waterstof en batterij elektrisch, terwijl slechts 6% duurzaamheidsoverwegingen als doorslaggevende factor zou hebben.

Alison Bell, marketingdirecteur voor Venson Automotive Solutions, zei: "Hoewel automobilisten kijken hoe ze de milieu-impact van hun voertuigen kunnen verminderen, hebben de oude prioriteiten nog steeds voorrang. We willen allemaal doen wat we kunnen om onze uitstoot te verminderen, maar niet velen van ons kunnen het zich veroorloven om ons volledig te laten leiden door de emissiegegevens. Het voertuig moet nog steeds betaalbaar en geschikt zijn voor de individuele wensen van de bestuurder. Het aanbod van elektrische voertuigen is snel gegroeid en met de juiste investeringen en innovatie zouden waterstofvoertuigen snel moeten volgen.”

Informatie en investeringen

Er is een nieuw Venson witboek beschikbaar die wagenparkmanagers kan helpen om een geïnformeerde en objectieve beslissing te maken over de beste voertuigopties voor hun wagenpark. De ‘On the Road to Hydrogen’-gids licht de voor- en nadelen uit van batterij elektrisch, waterstof brandstofcellen en natuurlijke brandstofopties voor verschillende wagenparken, en de gids legt uit hoe waterstof succesvol kan worden gebruikt in lokale wagenparken op industrieterreinen. Voor een meer algemene opname van waterstof in de transportsector, moet er extra infrastructuur worden aangelegd.

Alison Bell vervolgt: “We kunnen er niet omheen dat er meer moet worden geïnvesteerd in voertuigen op waterstof, brandstofproductie en tankinfrastructuur. Het is echter ook essentieel dat consumenten en wagenparkbestuurders meer informatie krijgen over de voordelen en mogelijkheden. Waterstof is vandaag misschien geen praktische optie voor alle wagenparken, maar het moet worden overwogen voor gebruik in de toekomst, aangezien meer investeringen leiden tot dalende prijzen, een grotere keuze en een betere infrastructuur.”

Tags

(advertentie)

Reacties

admin

Alles moet worden ondernomen om het elektriciteitsnet te ontlasten. Waterstofbisbzo een oplossing om tot decentrale feed in te komen, ook voor BEV.

admin

Beste Constantijn, rijden op waterstof kan zeker helpen om het elektriciteitsnet flink te ontlasten. Dat is een - in onze ogen - onderbelicht aspect, waar we graag meer aandacht aan willen besteden.

(advertentie)
(advertentie)
Ingediend door Wouter Doeven op