Cummins presenteerde in mei 2022 een 15 liter waterstofmotor op de ACT Expo in Long Beach, Californië. De motor is gebouwd op een brandstofonafhankelijk platform. Dat doen ze met het motorblok als basis (rood), waarbij alles boven de koppakking (wit) wordt aangepast op het type brandstof.
Van dit motorblok wordt verwacht dat deze in 2027 in volledige productie is. Een motor op waterstof, met nagenoeg geen uitstoot, past in de strategie van Cummins om hun klanten te helpen met het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen.
Een belangrijk voordeel van een H2ICE - een verbrandingsmotor op waterstof - is dat de productiekosten veel lager zijn dan die van een brandstofcel.
Deze motor ziet eruit als een motor, klinkt als een motor en past op de plek waar een motor normaal zit.
Jim Nebergall, General Manager Hydrogen Engines Cummins Inc.
Cummins maakt de motor in twee varianten: een met 15 liter en een 6,7 liter slagvolume. Het middelzware exemplaar heeft een koppel van 1.100 Nm en kan een vermogen van 290 pk leveren.
Met het statement dat de industrie meerdere oplossingen nodig heeft om te verduurzamen pareert Cummins het bezwaar dat het energetisch rendement van een brandstofcel hoger is. De aanschafprijs van een verbrandingsmotor op waterstof is lager dan een voertuig met een elektrische (batterij of brandstofcel). Dat helpt om tegen lage initiele kosten de transitie te versnellen door een stijgende vraag naar groene waterstof.
Reacties