Cummins is een van de grootste producenten ter wereld als het gaat om het bouwen van diesel- en gasmotoren. Ze bouwen motoren die binnen een range van 55 tot 3500 pk voor de aandrijving van auto's, autobussen en nog veel meer toepassingen zorgen. Het bedrijf dat in 1919 is opgericht door Clessie Cummins is inmiddels meer dan honderd jaar oud. Ze zijn nog steeds toekomstgericht: in Darlington (VK) openen ze een fabriek voor het bouwen van een CO2-vrije waterstofmotor. In de fabriek moeten straks 640 mensen werkzaam zijn. De Britse overheid heeft daarvoor 14,6 miljoen pond voor beschikbaar gesteld.
Doel van dit project is om een waterstofmotor te produceren die de ontelbare dieselmotoren die nu in gebruik zijn in het wegtransport te vervangen. De Britse overheid wil in 2050 een netto energie verbruik van nul hebben bereikt door toepassing van groene technologieën en het verbannen van diesel en benzine.
Als H2Rijders zien we de opkomst van nieuwe trekkers met een waterstofaandrijflijn, zoals HYZON, Hyundai XCIENT en Cellcentric. Daarnaast zijn er ook fabrikanten die inzetten op volledige BEV-trucks, zoals Tesla met de Semi. Binnen deze sector worden nog tal van innovaties ontwikkeld en doorontwikkeld. Voor de logistieke sector speelt ook de business case een flinke rol. Met technologieën als een free piston engine kan per geïnvesteerde euro het meeste vermogen worden geleverd.
Agressieve strategie
Cummins kiest voor wat het zelf een agresieve waterstof strategie noemt. "Waterstoftechnologieën, met name elektrolyzers, zullen de komende jaren een snelgroeiend en steeds belangrijker onderdeel van ons bedrijf worden", aldus Tom Linebarger, voorzitter en CEO van Cummins. Cummins produceert al een reeks elektrolyzers om groene waterstof op te wekken, waaronder een bijna compleet elektrolysesysteem van 20 megawatt in Bécancour, Canada, dat de grootste ter wereld zal zijn.
Van grijs naar groen
Cummins verwacht dat de prijs van elektrolyzers in de loop van de tijd zal dalen, wat zal leiden tot algemeen beschikbare groene waterstof tegen lagere kosten. De toegenomen beschikbaarheid van goedkope groene waterstof zal naar verwachting de vraag naar brandstofcellen op waterstof stimuleren om groene waterstof om te zetten in koolstofarme energie voor alles, van treinen tot vrachtwagens en bussen op de snelweg, tot off-road bouwmachines en stationaire stroomtoepassingen .
Reacties