Een Citroën type H op waterstof in ontwikkeling door studenten

Derdejaarsstudenten van de ISAT, een technische school op het gebied van motorvoertuigen en transport, zijn een vernieuwend technisch project gestart: het ombouwen van een Citroën type H naar een elektrisch voertuig door gebruik te maken van een waterstofbrandstofcel om de auto van energie te voorzien. Dat is het concept van H2Y.

In het kader van hun studie, nemen de studenten van de ISAT (publieke ingenieursschool op het gebied van motorvoertuigen en transport) vrijwillig deel aan technologische projecten die de vorm kunnen krijgen van racewedstrijden (Shell eco Marathon, Formula Student…) maar ook als industriële projecten. Tegenwoordig zijn er veel projecten die draaien om koolstofvrije mobiliteit. Maxime Barré en Romain Jonval, derdejaarsstudenten hebben gekozen om de H2Y, een Citroën Type H Retrofit.

De eerste Citroën Type H op waterstof

Hun idee blijft niet bij het toevoegen van een batterij en een elektrische motor. De twee studenten hebben gekozen om het principe van een brandstofcel met waterstof als brandstof. “Het doel is om een stedelijke pendelbus te presenteren die wat langere afstanden kan afleggen (dan elektrische voertuigen met een batterij, red.)”, legt Maxime uit. Op het gebied van zakelijk vervoer wordt deze energie steeds populairder. Renault et de Stellantis groep bereid zich zelfs voor zakelijke voertuigen voorzien van deze technologie te presenteren. De twee ingenieurs in wording streven ernaar dat hun voertuig een topsnelheid van 70 km/h kan behalen en met een volle batterij 200 km kan afleggen. Net zoals de Bolloré Bluebus 6m die ze als referentie hebben genomen. In tegenstelling tot industriële elektrische modellen die men lang moet laten opladen, heeft de H2Y maar een paar minuten nodig om zijn beveiligde reservoirs te vullen. In 2020 reden er 21 bussen op waterstofbrandstofcellen in Franse gemeentes dankzij 41 tankstations waar waterstof getankt kan worden.

Helemaal gerecycled!

Het project H2Y is herzien zodat “zo min mogelijk koolstof wordt uitgestoten”, vertelt Maxime. Met uitzondering van de motor, heeft Maxime met Romain gekozen om alleen maar gerecyclede, herbruikbare delen te gebruiken of biobased en recyclebare elementen “in het geval dat nieuwe onderdelen vereist zijn”, verduidelijken ze. Met deze gedachte hebben ze ervoor gekozen om een tweede jeugd te geven aan een voertuig dat aan het eind van zijn leven is: een Type HY, met ongeveer 1500/1600 kg laadvermogen. Het voertuig beschikt over een vlakke en lage bodem; “ideaal voor een pendelbus”, volgens de ontwerpers. Daar komt bij dat het voertuig over een andere belangrijke troef beschikt: de wagen is erg geliefd bij het grote publiek. Het voertuig dat Maxime en Romain graag door de straten van Nevers (58e departement) zien rijden, kan acht zitplaatsen bieden (waarvan één inklapbaar voor een mindervalide) en het plafond heeft een mooie hoogte (1,90m).

Steun hun project!

Maxime en Romain “zijn op zoek naar een particuliere partij om toegang te hebben tot de waterstofoplossingen die ze ontwikkelen”, leggen ze uit. Als deze eerste fase afgerond is, bestaat hun werk uit het aanpassen van de carrosserie door glazen zijdeuren toe te voegen en het interieur in te richten. Daarnaast moeten ze de verbindingen op de bodem aanpassen aan de nieuwe functie van het voertuig. Als volgens hen, hun project een “behoorlijk consequente eerste investering” vereist, blijft het “erg competitief met betrekking tot andere elektrische pendelbussen op de markt.” Ze schatten de kosten van hun project op €60.000 euro.

Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/un-citroen-type-h-a-hydrogene-en-projet-par-des-etudiants-10780396.html

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door Wouter Doeven op