Het Nederlandse verhuisbedrijf Mondial R.Vlot & Zn heeft als eerste een verhuizing met een waterstofvrachtwagen uitgevoerd. Vanwege de samenwerking met zusterbedrijf BREYTNER is de proefrit mogelijk, die in het kader van het H2-Share project de waterstofvrachtwagen tijdelijk tot haar beschikking had. De ervaringen van de praktijktest moeten zorgen voor verdere ontwikkeling van de technologie.
Het Nederlandse verhuisbedrijf zet al jaren in op CO2-reductie door duurzaam te ondernemen. Het zusterbedrijf BREYTNER richt zich in het kader daarvan op zero emissie transport. Hoewel elektrisch rijden ideaal is voor korte afstanden, is het voor langere afstanden interessant om de ontwikkeling van brandstofcel-technologie te volgen. Het voordeel van waterstof is dat tijdens het afleggen van langere afstanden tanken slechts 15 tot 20 minuten in beslag neemt. Een elektrische vrachtwagen opladen zou langer in beslag nemen met de huidige technologie. Dit betekent dat waterstof interessant is om in de toekomst internationale ritten mee te rijden.
Techniek nog niet klaar.
Voordat waterstoftechnologie toegankelijk is moet er nog veel veranderen de komende tijd. Neem een voorbeeld aan het geluid van de waterstofunit en de integratie in het chassis. Ervaring uit de praktijk helpt om de technologie verder te ontwikkelen. Daarom is er vanuit de Europese Unie een subsidie beschikbaar gesteld voor het H2-Share project, dat als doel heeft om proefritten in diverse landen mogelijk te maken. VDL heeft in het kader van het H2-Share project een speciale waterstof aangedreven vrachtwagen ontwikkeld. Omdat er momenteel nog weinig plekken in Neerland zijn waar waterstof getankt kan worden, bouwde het Duitse waterstofbedrijf Wystrach een mobiel waterstoftankstation.
Het project heeft drie maanden gestuurd. Tijdens deze periode is de waterstofvrachtwagen met name ingezet voor de first-mile-delivery bij de distributie van meubilair. Voor Jan Wouter Vlot, directeur van Mondial R. Vlot & Zn. Verhuizingen, was het een eer om als eerste verhuisbedrijf in Nederland (en in Europa) een verhuizing op waterstof uit te voeren. “In het kader van rentmeesterschap vinden wij het belangrijk om te zorgen voor een beter milieu. Rijden op waterstof is pure innovatie en het is dan ook noodzakelijk om de theorie in de praktijk te kunnen testen. Het maakt mij bijzonder trots dat wij aan zo’n innovatief demonstratieproject deel mochten nemen.”