Extreme H eerste waterstof off road kampioenschap

Naast Extreme E komt er Extreme H. Waar in de Extreme E wordt geraced met batterij elektrische racewagens, is Extreme H bedoeld voor rallyauto’s met een waterstof aandrijflijn.

Alejandro Agag, de CEO van Extreme E zegt; “Extreme E is ontworpen als een testbed voor innovatie en oplossingen voor mobiliteit. Het is ons steeds duidelijker geworden dat het creëren van een raceserie op waterstof een natuurlijke evolutie is van onze missie om de mogelijkheden van nieuwe technologieën te demonstreren in de race om klimaatproblemen te bestrijden.”

De organisatie beslist de komende maanden samen met de huidige Extreme E-teams over de beste manier om waterstof aangedreven auto’s te integreren in de raceweekenden. Alles is nog mogelijk: twee aparte categorieën, een volledige overgang op waterstof of gezamenlijke races.

Extreme E is een FIA International Series en de organisatie wil opnieuw nauw samenwerken met de FIA en de Automobile Club de Monaca aan de ontwikkeling van Extreme H. De organisatie ziet sport als het snelste en meest effectieve manier om innovatie te stimuleren. Door aan te sluiten op de huidige Extreme E-organisatie wil men de footprint van de competitie zo laag mogelijk houden. In feite denkt men het aantal race-acties te kunnen verdubbelen met een geringe extra impact.

Technische gezien zal de Extreme H-auto gelijk zijn aan in de Extreme E. Het belangrijkste verschil is dat de waterstofbrandstofcel de batterij als belangrijkste energiebron vervangt.

Groene waterstof

Er wordt groene waterstof gebruikt, net zoals de batterijen van de Extreme E-auto’s worden geladen met groene stroom.

NEOM

De lancering van het Extreme H-platform was in NEOM, een plek met een enorme ambitie rond oplossingen voor schone energie en een mooi voorbeeld van een locatie voor grootschalige productie en distributie van groene waterstof.

Bekende namen

Jenson Button, teameigenaar van het JBXE Extreme E-team, zei: “Voor Extreme E om te evolueren naar Extreme H is ongelooflijk opwindend en een briljante stap voorwaarts in zo'n korte tijd voor de serie. Het is opmerkelijk om te zien racen van dit kaliber aangedreven door waterstofcellen, waardoor nog meer racen met minder impact mogelijk is."

Naast ex-Formule 1-rijder Jenson Button hebben ook Nico Rosberg, Carlos Sainz en Lewis Hamilton een eigen team.

Wanneer

De ontwikkeling is in volle gang, de verwachting is dat begin 2023 het eerste prototype kan worden gelanceerd.

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op