De website GPFans meldt dat Sir James Ratcliffe, CEO van INEOS, suggereerde dat Mercedes de mogelijkheden van waterstof in de Formule 1 zou kunnen onderzoeken. Aanleiding daarvoor is dat de elektrische revolutie in de automotive industrie doorzet. INEOS is hoofdsponsor van het Formule 1-team van Mercedes.
Hoewel de huidige formule 1 verbrandingsmotoren een ongelooflijk hoog thermisch rendement hebben en tot de allergroenste productiemotoren behoren, zijn de sport en de leveranciers van de krachtbronnen het er over eens dat er nog steeds ruimte is voor verbetering.
Als de huidige 1.6 liter V6 hybride motoren worden vergeleken met de meest geavanceerde V8-en dan halen de hybrides een rendement van 50% terwijl de V8-en een maximaal rendement van 29% halen. Dat betekent dat daar 71% van alle energie verloren gaat.
Waar de FIA aandringt om 100% duurzame bio-brandstoffen te gebruiken, gelooft Ratcliffe dat de F1 naar aandrijflijnen op basis van waterstof moet kijken. De enige emissie daarvan is water.
"Hoe relevant het op de lange termijn voor de Formule 1 is weet ik niet, maar als je naar de waterstofeconomie kijkt, beschikt Ola (Källenius, voorzitter van Daimler) over super technologie net waterstofmotoren voor de zwaardere voertuigen in de Mercedes-vloot", zei Ratcliffe.
"Bij INEOS zijn we mogelijk de grootste producent van waterstof in Europa en leider op het gebied van technology om in de toekomst waterstof van water te maken met behulp van elektrolyser"