Hoe ga je om met waterstof in de werkplaats?

Waterstof wordt gezien als een alternatieve energiedrager naast batterij-elektrische auto’s. “Feitelijk bestaan er voor in de werkplaats nog geen wettelijke regelingen”, aldus Leon Gordijn, Services Manager van Hyundai Motor Nederland. “Er bestaat wel een ATEX-richtlijn (153) voor omgang met explosieve stoffen en dat is weer onderdeel van de ARBO-wet, maar dat is veel te algemeen. Hieronder valt bijvoorbeeld ook de omgang met LPG in de werkplaats”. Er zijn al een beperkt aantal waterstofauto’s in ons land, hoe ga je daarmee om in de werkplaats?

Niet gevaarlijker dan benzine of LPG
De ontwikkeling van voertuigen met een brandstofcel speelt al jaren. Een brandstofcel brengt het waterstofgas in contact met zuurstof, waardoor elektriciteit vrijkomt, met water als bijproduct. Of waterstof gevaarlijk spul is en daardoor niet geschikt voor auto’s of andere toepassingen? Nee gelukkig niet, door veiligheidssystemen in de auto en voldoende maatregelen in de werkplaats ligt het risico op brand of explosie niet hoger dan bij een conventionele brandstofauto. 

 

Eigenschappen van waterstof
Waterstofgas is 14 keer lichter dan lucht, een belangrijke eigenschap.  Omdat het zo licht is, reageert het heel sterk op luchtstromen. Bij het opengaan van een deur stijgt het razendsnel op tot aan het plafond. Mocht waterstofgas vrijkomen, is het relatief gemakkelijk af te zuigen omdat het snel naar boven wil. De RAI en de NEN hebben inmiddels werkgroepen opgezet om de zoveel mogelijk identiek te regelen. Op dit moment leveren alleen Hyundai en Toyota in ons land waterstofauto’s, maar de kans is groot dat in de nabije toekomst ook andere merken de markt willen betreden.

 

Plan de campagne
“Wanneer een Hyundai-dealer wil gaan werken met waterstof, beschikken wij over een stappenplan dat moet worden doorlopen. Om te beginnen moet er een ‘Explosie Veiligheid Document’ (EVD) worden opgesteld door een gecertificeerde veiligheidsdeskundige, waarin vastligt wat er echt nodig is en op welke punten de werkplaats eventueel moet worden aangepast. Een volgende stap is training van het dealerpersoneel dat hiermee te maken krijgt. Hiervoor hebben we in Sassenheim een nieuwe trainingsruimte beschikbaar. Bij die training behoort naast de techniek ook de omgang met speciaal gereedschap en uiteraard de veiligheid. Ondertussen moet alles goed worden gedocumenteerd en de inrichting van de werkplaatsen van de betreffende dealers moet worden aangepast”, aldus Leon Gordijn.

 

Identieke werkplekken voor waterstofauto’s.
Elke werkplaats moet worden voorzien van één vaste werkplek voor waterstofauto’s, uitgerust met een afzuiginstallatie. De afzuiginstallatie schakelt automatisch in, wanneer nodig. Om die installatie automatisch te activeren zijn sensoren nodig, die reageren op een 4 procent waterstof in de lucht. De sensoren zitten tegen het plafond, waar waterstof snel naartoe stijgt.

Om explosiegevaar te voorkomen is het ook belangrijk dat de brug uitgevoerd is met vonkvrije motoren. “Het laatste wat je wilt is dat een minimale vonk dat gas laat ontbranden. Voor zo’n hele installatie is uiteindelijk een NEN-certificering nodig. Overigens is het ook belangrijk om te benadrukken dat er ook in de auto’s af fabriek al veel veiligheden zijn ingebouwd. In onze eigen, onlangs geheel vernieuwde werkplaats hebben we voornoemde aandachtspunten uiteraard direct verwerkt”, verteld technisch specialist Marco de Vos.

 

H2 dealers in het land
Momenteel heeft Hyundai zes waterstof gecertificeerde dealers in het land: Van der Linden in Zoetermeer, Herwers in Arnhem, Groenewold & Dijkhuizen in Delfzijl, Oostendorp in Helmond, Barten in Amsterdam en H-point in Dordrecht. Deze 6 dealers zijn op strategische plekken gepositioneerd of zijn zelf al heel actief zijn op H2-gebied. Autoschade Waddinxveen is intussen gecertificeerd om schades aan Hyundai waterstofauto’s te herstellen.

 

 

 

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door Edo Smit op