KNAC wijst Tweede Kamer op belang van waterstofauto

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) heeft een rapport over waterstofauto’s aangeboden aan de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit rapport biedt inzicht in de status quo, de kansen en de toekomst van waterstofauto’s in Nederland. Later deze week spreekt de Kamercommissie over duurzaam vervoer met de staatssecretaris Heijnen van I&W.

In het rapport komen pioniers van het waterstof-elektrisch rijden aan het woord, zoals een importeur, de Gasunie, exploitanten van een waterstoftankstation, het reclameteam van de TU Delft en de wegenwacht. Hierdoor worden zowel de voor- als nadelen besproken van het rijden op waterstof. De ongemakken van het pionieren nemen de meesten voor lief. Zowel het rijcomfort als de uitstoot van uitsluitend water is een belangrijke reden om een waterstofauto aan te schaffen voor de geïnterviewden.

Milieuvriendelijk en praktisch

Een belangrijk voordeel van de waterstof-elektrische auto ten opzichte van de batterij-elektrische auto is dat de waterstofauto niet opgeladen hoeft te worden. Daardoor wordt de verwachtte overbelasting van het elektriciteitsnet tegengegaan. Daarnaast heeft de waterstofauto een grote actieradius en kan er snel getankt worden, wat deze milieuvriendelijke transportoptie aantrekkelijk maakt voor mensen die veel rijden.

“De waterstofauto is naast een plezierig en milieuvriendelijk vervoermiddel ook een ambassadeur in de transitie naar een waterstofeconomie. In het gebruik wordt hij gezien als het groene alternatief voor de dieselauto”, aldus KNAC-directeur Peter Staal. Een auto die rijdt op groene waterstof, stoot 76% minder CO2 uit dan een auto op benzine.

Tanknetwerk

Waterstof-aangedreven auto’s zijn technisch heel goed, is de conclusie van het rapport, maar het aantal tankstations is te beperkt. Tankzekerheid is een belangrijk argument om een waterstofauto aan te schaffen. Er zijn momenteel 11 tankstations, maar aan het einde van 2022 moet dit al verdubbeld zijn. Doordat het rijden op waterstof relatief nieuw is, is ook het tanknetwerk nog bezig met zijn opmars. De verwachting is dat als het aantal waterstofauto’s toeneemt, het aantal tankstations ook toeneemt.

Investeringen Europese Unie

Het Europees Parlement is sinds 2020 bezig met hun waterstofstrategie, omdat er wordt verwacht dat waterstof een sleutelrol gaat spelen in de toekomstige klimaat neutrale economie. Het bereiken van emissievrij transport zou een grote stap zijn: bijna 30% van de totale CO2-uitstoot van de EU is afkomstig van transport. Daarom zet de EU in op groene waterstof.

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door Wouter Doeven op