Michelin bevestigt haar waterstofambitie met plan "strategie waterstof Frankrijk"

Michelin verwelkomt de aankondiging door de overheid van de “strategie waterstof Frankrijk”. Deze noodzakelijke impuls zorgt voor een nieuw elan om waterstof te realiseren, de hele industrie erbij te betrekken, en Frankrijk te positioneren als één van de wereldwijde leiders op dit gebied.

Bij deze gelegenheid verklaarde Florent Menegaux, CEO van Michelin, het volgende: “De aankondiging van dit plan is een zeer belangrijke stap in de ontwikkeling van een uitmuntende Franse waterstofindustrie. Michelin is ervan overtuigd dat mobiliteit op waterstof, complementair aan de elektrische batterij, één van de essentiële elementen zal zijn van een schone mobiliteit. Maar waterstof gaat veel verder dan mobiliteit: het is een zeer interessante oplossing om CO2-emissie en luchtvervuiling terug te dringen. Vanwege de flexibiliteit in productie en gebruik, wordt waterstof essentieel in de energietransitie. Daarmee kan met name de productie van staal, de chemie, de verwarming van steden, en het transport koolstofvrij worden gemaakt. Het is ook veruit één van de weinige technologieën die de industriële en energetische soevereiniteit van Europa bevordert. Om al deze redenen is waterstof relevant voor de strategische groei van Michelin. Binnen tien jaar zal een significant deel van de activiteiten van de Groep niet meer direct gerelateerd zijn aan banden.”

De ontwikkeling van waterstof voor zakelijke mobiliteit, is één van de door de overheid gepresenteerde prioriteiten waarmee Michelin zijn ontwikkelingsprojecten kan versnellen.

Michelin is via Symbio, het dochterbedrijf dat het samen met Faurecia bezit, al betrokken bij belangrijke Franse technologische bouwstenen voor waterstofmobiliteit. De nieuwe maatregelen zullen Symbio in staat stellen om wereldwijd leider te worden in waterstofcelsystemen met een beoogde omzet van circa € 1,5 miljard in 2030. Het toekomstige Europese productiebedrijf van Symbio wordt in de omgeving van Lyon gevestigd en zal honderden banen in die omgeving opleveren.

Michelin heeft de intentie om met industriële stakeholders de ontwikkeling van grootschalige regionale waterstofprojecten te versnellen. De Groep is pionier met de Zero Emission Valley, het eerste Europese initiatief om waterstofmobiliteit op een regionale schaal in te voeren (Auvergne-Rhône-Alpes). Dit project voorziet, voor 2023, in de installatie van 20 stations die worden aangedreven door waterstof en 1.200 waterstofvoertuigen voor zakelijk gebruik. Voor dit project is Michelin, aandeelhouder van het bedrijf Hympulsion, dat de 20 stations installeert en exploiteert, samen met Engie, de regio Auvergne-Rhône-Alpes, de Caisse des Dépôts en met de Crédit Agricole.

Overigens ontplooit Michelin tal van andere activiteiten om de invoering van waterstofmobiliteit te stimuleren. De Groep beschouwt de motorsport als een onmisbaar laboratorium voor innovatie en technologische demonstraties. Zo zijn de Groep en Symbio in juni 2020 partners geworden van het Mission H24, een project dat tot doel heeft waterstoftechnologie te introduceren voor de endurance wagens die in 2024 meedoen aan de 24 Uur van Le Mans.

Michelin streeft ernaar om, zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld, stakeholders in het waterstof ecosysteem bij elkaar te brengen. De Groep is op Europees niveau betrokken als lid van Hydrogen Europe, de associatie van waterstofproducenten in Europa, en de European Clean Hydrogen Alliance die industriële stakeholders samenbrengt op initiatief van de Europese Commissie.

Om de ambitie van de Groep te dragen, is een toegewijde directie voor waterstofactiviteiten toevertrouwd aan Fabio Ferrari, de oprichter van Symbio. Deze directie is geplaatst onder de verantwoordelijkheid van Sonia Artinian-Fredou, lid van het Executive Committee van de Groep en directeur van de businesslijn Services & Solutions en Hightech materials.

Fabio Ferrari zal instaan voor het uitwerken van de strategie van de Michelin Groep op het gebied van waterstofmobiliteit en de begeleiding van de invoering van die strategie.

Tags

(advertentie)
Ingediend door Edo Smit op