Pininfarina presenteerde vandaag de NAMX een zogenaamde HUV, ofwel een SUV op waterstof. Opvallendste detail: een auto met verwisselbare waterstoftanks.
Design
Allereerst is het een markant staaltje design, waarbij de X op meerdere manieren in het ontwerp is geïntegreerd. De vouw aan de zijkant is daarbij heel subtiel.
De ontwerper, Thomas de Lussac, koos voor scherpe lijnen, wat de trend zou moeten zijn voor het komende tijdperk. De Lussac houdt van Amerikaanse 'muscle cars' uit de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw en dat inspireerde hem - volgens het persbericht - om een auto te creëren die indruist tegen het conventionele ontwerp van elektrische auto's.
Prestaties
Er worden prestaties in het vooruitzicht gesteld die daar bij passen: er komen twee uitvoeringen: een achterwielaangedreven versie met 300 pk (0-100 km/h in 6,5 s, topsnelheid 200 km/h) en een vierwielaangedreven GTH die 250 km/h haalt en in 4,5 s naar de 100 km/h spurt.
De NAMX moet in Q4 van 2025 op de markt komen met een prijs tussen de 65.000 en 85.000.
Klinkende namen
Er zitten een aantal grote namen achter dit project: Ibrahima Sissoko, oprichter van zo'n 30 bedrijven op 3 continenten, Pierre-Yves Geels, voormalig VP strategy bij Matra Automotive, Alain Diboine, voormalig R&D directeur bij Renault, Mustapha Mokass, clean energy and carbon finance expert van het voormalige United Nations Environment Programme en Raphaël Schoetgen, voormalig voorzitter van Hydrogen Europe.
Verwisselbare tanks
Zonder meer opvallend is het concept van verwisselbare tanks. Het is daarmee de eerste auto die achterwaarts is ontworpen: er is uitgegaan van de verwisselbare tanks en de auto is daar om heen ontworpen.
Ons oordeel
Stel je voor een auto met een verwisselbare benzinetank! Heel onpraktisch, want veel te zwaar. Het zelfde geldt voor een auto met verwisselbare batterij. Waterstof is echter heel licht. Op de persfoto lijkt het dat je zo'n tank makkelijk kunt dragen. Je moet er dan wel zes verwisselen. We vragen ons af of 'gewoon' tanken in drie tot vier minuten niet makkelijker is.
Reacties