Renault is één de eerste Europese automerken die met zero emissie modellen (de Renault ZOE) op de markt kwam. Onder de HYVIA-paraplu komen ze met waterstof-elektrische bestelvoertuigen. Nu toont Renault een nog onduidelijke foto van een nieuw model dat wordt voorzien van een waterstofmotor. Meer informatie geeft Renault niet en laat daarmee vriend en vijand in verwarring achter. Op 19 mei volgt meer informatie.
Andere merken die met een H2ICE actief zijn, zijn Toyota, Ford, Dodge en Keyou. Nu er zoveel partijen met dit idee naar buiten komen, zou dat wel eens het begin van een nieuwe ontwikkeling kunnen zijn.
Over de waterstofverbrandingsmotor
We publiceerden al eerder een artikel waarin we ingaan op de technische uitdagingen die ontstaan als je waterstof in een motor wil verbranden. Er zijn twee manieren om met zulke uitdagingen om te gaan: je laat ofwel het koppie hangen en gooit de handdoek in de ring, óf je bedenkt een nieuw en slim plan.
We zetten de voor- en nadelen van deze techniek voor je op een rij.
Vergelijking H2ICE met FCEV
Voordelen t.o.v. brandstofcel | Nadelen t.o.v. brandstofcel |
+ veel goedkoper te produceren | - lager rendement / hoger verbruik |
+ beleving (voor de petrol head) | - nog geen proven technology |
+ overstap van fossiel naar groen is eenvoudiger | - niet 100% zero emissie door uitstoot van NOx |
Vergelijking H2ICE met BEV
Voordelen t.o.v. BEV | Nadelen t.o.v. BEV |
+ veel lagere CO2-footprint bij productie | - niet 100% zero emissie door uitstoot van NOx |
+ ontlasting elektriciteitsnetwerk | - nog geen proven technology |
+ sneller tanken | - infrastructuur tankstations |
+ beleving (voor de petrol head) | |
+ geen zeldzame metalen nodig |
Reacties