Toyota en Hyundai werken al decennia aan de ontwikkeling van de brandstofcel, die waterstof omzet in (groene) stroom. Zelfs Duitse fabrikanten kloppen bij hen aan. “Rijden op waterstof is elektrisch rijden”, vertelt Mike. De brandstofcel zet de waterstof om in stroom, zodat er geen grote accu nodig is. Iedereen denkt bij elektrisch rijden aan een Tesla. Maar hoe bijzonder die techniek ook is, een brandstofcel-auto op waterstof is veel innovatiever”.
Maar het rijden op waterstof gaat nog niet vanzelf. In Nederland ligt de focus op elektrische auto’s met een accupakket. Ons land telt ongeveer 60.000 laadpalen. Het feit dat er nog maar 150 Nexo SUV’s rondrijden, spreekt boekdelen; ons land loopt achter met de tankinfrastructuur. Tijdens de persintroductie in 2014 van de iX35, de waterstof SUV van Hyundai, moest de auto nog in Duitsland volgetankt worden. Duitsland telt momenteel bijna honderd tankstations, in Nederland kun je pas op vijf plaatsen terecht.
Tempo opvoeren.
Omdat waterstof een belangrijke rol kan gaan spelen in de transportwereld is het van belang dat de overheid nu doorpakt. „Voor bussen, vrachtauto’s, treinen en schepen is waterstof zeer aantrekkelijk.” Toyota beperkt de inzet van de brandstofcel-techniek niet tot personenwagens, maar werkt ook aan brandstofcel-techniek in stadsbussen en in vrachtwagens.
Ook Hyundai is druk bezig met de ontwikkeling. In Zwitserland loopt momenteel een project met op termijn 1600 Hyundai H2 Xcient-trucks op waterstof. Volgens Hyundai is Nederland het volgende land waar het zijn waterstoftrucks zal introduceren. Hyundai wil dit jaar in Nederland 150 Nexo’s verkopen. Wereldwijd werden er vorig jaar 8000 verkocht. Dit jaar moeten dat er 20.000 worden.
Hyundai ontwikkelt hybride en plug-in hybride aandrijflijnen met brandstofmotor, en elektrische aandrijflijnen met een accupakket en met brandstofcel-techniek.
Juiste auto
Toyota en Hyundai investeren momenteel in de verschillende aandrijflijnen. Hyundai ontwikkelt hybride en plug-in hybride aandrijflijnen met brandstofmotor, en elektrische aandrijflijnen met een accupakket en met brandstofcel-techniek.
„Het gaat wereldwijd om de juiste auto, op het juiste moment, op de juiste locatie”, verklaart Guido Roozekrans, PR-manager van Toyota. „In het Midden-Oosten zullen traditionele brandstoffen nog lange tijd beschikbaar blijven. Daar kan nog lang met een hybride auto zonder stekker worden gereden. En in Japan zullen we ons meer richten op waterstof. In Nederland zal, zeker in grootstedelijke gebieden, de elektrische auto met accupakket belangrijk blijven. Voor wie vaak veel kilometers rijdt, is de brandstofcel-auto een goede oplossing.”
De snelle opmars van auto’s met brandstofcel zit nog vast op twee punten, constateert Belinfante, PR-manager Hyundai. „De prijs: brandstofcel-techniek is duurder dan de accutechniek. Maar ik verwacht dat ze binnen 10 jaar vrijwel hetzelfde zullen kosten. Het andere is de gebrekkige infrastructuur. Dat is een kip-of-ei-verhaal. Wanneer dat wordt doorbroken, kan het snel gaan. Met zo’n 25 tankstations in Nederland raken de mensen de angst om zonder waterstof langs de weg te staan wel kwijt.”
Decentrale energie
Elektrische auto’s met brandstofcellen kunnen worden ingezet als energiecentrale. In Japan is het verplicht om elke elektrische auto uit te rusten met een stopcontact. Wanneer er ergens een aardbeving plaats heeft gevonden kunnen de elektrische (waterstof)auto’s bijvoorbeeld de ziekenhuizen van stroom voorzien. De Toyota Mirai kan een gemiddeld Japans huishouden een week lang van elektrische energie voorzien. In Japan is dat pure noodzaak. Er worden meer dan 1500 aardbevingen per jaar gemeten waardoor het elektriciteitsnet geregeld schade oploopt.
Is waterstof rendabel genoeg?
Onderlinge meningsverschillen tussen wetenschappers zijn er genoeg. Manfred Schrödl, hoogleraar elektrische energiesystemen aan de TU Wenen, ziet er helemaal niets in. “een auto op waterstof 2,4 keer meer energie nodig dan elektrische auto met een accupakket”. Maarten Steinbuch, hoogleraar systems and control aan de TU Eindhoven, attendeert ons dat rijden op waterstof drie keer zoveel energie kost als op elektriciteit uit een accupakket. „Waterstof is geschikt voor seizoensopslag en voor de zware industrie, niet voor transport.”
Mike Belinfante, PR-manager van Hyundai, vertelt dat het niet zozeer gaat om de hoeveelheid energie die ermee is gemoeid, maar om de kostprijs. Een groot deel van de energie die windparken op zee opwekken gaat voor een schijntje naar het buitenland. Wind dat op zee wordt opgewekt kan veel rendabeler door met overtollige stroom waterstof te maken. Het transport van waterstof is tevens tien keer goedkoper dan transport van elektrische stroom.
Door het goedkope transport van waterstof, dat in Nederland via bestaande gasleidingen zou kunnen plaatshebben, zal de vraag naar waterstof groeien. „Een toenemend aanbod van waterstof en dalende prijzen zullen het gebruik van waterstof rendabeler maken.” , aldus Guido Roozekrans, PR-manager van Toyota. Opgeslagen waterstof kan als buffer gebruikt worden om elektriciteit op te wekken, wanneer er te weinig zon en wind beschikbaar is en dus ook onvoldoende zonne- of windenergie.
Tanken in Nederland kan nu alleen nog in Delfzijl, Arnhem, Rhoon, Helmond en Den Haag. Begin 2021 komen er vijf waterstof tankstations bij in Assen, Peize, Beilen, Nieuw-Amsterdam en Hoogeveen.
Reacties