SANY brengt eerste waterstof betonmixer op de markt

SANY presenteert eerste FCEV betonmixer en kiepwagen

Waar in Nederland het bedrijfsleven de overheid oproept om het thema waterstof in het regeerakkoord te zetten, worden in China flinke stappen gezet. De Chinese overheid heeft waterstof omarmt. Chinese bedrijven ontwikkelen het een na het andere waterstof voertuig. SANY heeft al een kiepwagen en een betonmixer truck gebouwd.

De Chinese machinefabrikant SANY is een van de grootste ter wereld. Zij werken nu volop aan het ontwikkelen van waterstof aangedreven voertuigen voor de bouw. In hun belangrijkste fabriek hebben ze onlangs een kiepwagen en een betonmixer gebouwd.

Volgens SANY is deze betonmixer de eerste in zijn soort die wordt aangedreven door waterstof. Volgens hun R&D-ingenieur die aan dit project gewerkt heeft, biedt een waterstofbrandstofcel voor deze voertuigen vijf belangrijke voordelen:

  • Er is behalve water en warmte geen uitstoot.
  • Actieradius. De  truck kan op een volle tank meer dan 500 kilometer afleggen.
  • Vermogen. In combinatie met een motor met een hoog koppel en een AMT-versnellingsbak heeft de krachtigste brandstofcelstack een energieconversie van meer dan 50%. Het voertuig beschikt over een verbeterde acceleratie en een hoger klimvermogen.
  • Het geïntegreerde warmtebeheersysteem zorgt voor automatische verwarming en koeling in warme en koude omstandigheden zodat optimale prestaties behouden blijven.
  • Het is veiligd door functies als een hoge hittebescherming, overstroombeveiliging, een lage druk alarm en lekdetectie en -regeling in het waterstoftoevoersysteem.

Uitrol maakt deel uit van het Chinese H2-economie-plan

De Chinese president Xi Jinping zei tijdens de klimaatconferentie van de Verenigde Naties in 2020 dat de CO2-uitstoot van China het hoogste punt zal bereiken in 2030, waarna het daalt om in 2060 CO2-neutraal te zijn.

Om dat doel te bereiken vindt hij het belangrijk dat het land - en zijn bedrijven en mensen - een aantal stappen zet. Dit omvat volgens SANY ook de ontwikkeling van waterstoftrucks, die een groot verschil kunnen maken door technologische doorbraken en uitrol van andere nieuwe ontwikkelingen.

Li Tanbo, adjunct-algemeen directeur van SANY's Crane Business Unit, zei tijdens de presentatie van deze nieuwe voertuigen dat zijn bedrijf een nieuwe fase is ingegaan met de bouw van de eerste bouwvoertuigen met een waterstofaandrijflijn.

Labels

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.