Met de opkomst van de zonnepanelen willen bedrijven langs de A12 waterstof gaan produceren voor de vele vrachtwagens die langsrijden. Verschillende steden, zoals Den Haag en Rotterdam, staan over enkele jaren alleen vrachtwagens toe die geen schadelijke uitstootgassen produceren. De bedrijven langs de A12 willen daar op inspelen.
Het plan is een samenwerking van de gemeentes Zoetemeer, Zuidplas, Waddinxveen, Lansingerland, de provisie Zuid-Holland en VNO-NCW West. Het doel van de A12-corridor gemeentes is om samen een logistieke trekpleister te creëren voor schoon vervoer en de opslag van waterstof. Uit recent onderzoek blijkt dat de duizenden zonnepanelen die op de verschillende distributiecentras langs de A12 liggen zoveel stroom opleveren dat daar prima groene waterstof (groene waterstof is duurzaam opgewekt) van geproduceerd kan worden.
Met de hoeveelheid opgewekte stroom van twee van de zeven bedrijventerreinen leveren de zonnepanelen een potentie op van 550.000 kilo groene waterstof per jaar. “Op een kilo waterstof rijdt een auto ongeveer 100 kilometer, een bestelbus 50 en een vrachtwagen ongeveer 10. Een kilo waterstof staat gelijk aan 4 tot 5 liter diesel”, zegt projectmanager Gijs Beyer van de A12-corridor. Momenteel ligt de uitdaging bij het vinden van klanten. Bedrijven gaan pas over tot de aanschaf van waterstof aangedreven vrachtwagens als ze op voldoende plekken kunnen tanken. Echter plaatsen tankstations pas waterstofpompen als vrachtwagens op waterstof rondrijden…