Voorzitter van de NWBA

In Nederland zijn er verschillende partijen aan het werk om de wereld een mooiere plek te maken, door mobiliteit te verduurzamen. Daarbij speelt voor veel partijen waterstof een prominente rol. Zo ook de NWBA, welke wordt voorgezeten door William van Niekerk. “Wij denken dat je met waterstof de mobiliteit van emissieloze energie kan voorzien.”

Waar staat de NWBA voor?

De NWBA is Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie. Als vereniging streven wij ernaar om Nederland te verduurzamen met behulp van waterstof en brandstofceltechnologie. Wij zien waterstof als energiedrager voor mobiliteit, en brandstofcellen als technologie om de aandrijving van voertuigen mogelijk te maken. Zo hoeft het geen belasting op het milieu te vormen.

Wat is jullie rol in het emissieloos produceren van waterstof?

Waterstof is de ideale brandstof om te worden geproduceerd op een hernieuwbare manier. Dat kan bijvoorbeeld met wind- of zonne-energie worden gedaan. Onze belangrijkste rol is dat we ondersteunen in deze ontwikkeling, door het delen en borgen van kennis. We brengen de partijen die deze technologie gebruiken zo goed mogelijk bij elkaar.Daarvoor organiseren wij bijeenkomsten voor leden die elkaar daar kunnen leren kennen, we gaan relaties aan met buitenlandse organisaties, en we laten autoriteiten op het gebied van waterstof op onze bijeenkomsten spreken. En daarnaast: als wij denken dat er aan bijvoorbeeld regelgeving iets moet veranderen, dan lichten we dat toe of schrijven we een brief naar de beleidsmakers in Den Haag.

Binnen een paar jaar kan het waterstofnetwerk gefixt zijn!

William van Nieker, voorzitter NWBA

Waarin zie je jullie werk terug?

Wij hebben een belangrijke rol gehad in discussie over wat de kwaliteit, de puurheid, van waterstof zou moeten zijn. We hebben inzicht gegeven over waar subsidie moet worden verleend om nieuwe kennis te ontwikkelen. Ook hebben we laten zien dat voor veel dingen nog geen regels zijn, waardoor innovatie nog juist heel goed mogelijk is. Veel pomphouders zitten met de vraag: mag ik een waterstof vulpunt maken? En aan welke regels moet ik daarvoor voldoen? Wij hebben laten zien hoe je dat doet, en dat er eigenlijk niet zoveel beperkingen zijn. Een andere vraag die we een keer hebben gekregen is: kun je meehelpen aan de een soort protocollering van het doorlopen van alle stappen voor de oplevering van een vulstation? Er zijn door de onbekendheid vaak praktische belemmeringen, maar niet echt vanuit regelgeving.

Hebben jullie ook al succes gehad met subsidies?

Wij vinden dat er ondersteuning zou moeten zijn voor Europese onderzoeksprojecten. Daarover hebben we een aantal ministeries aangeschreven, wat succesvol is geweest. In Nederland is nu de IPCEI regeling van toepassing, de Important Project of Common European Interest. Dat is een regeling waarbij Europa toestaat dat er staatssteun wordt verleend aan internationale samenwerkingsverbanden rondom waterstof, bijvoorbeeld waterstoftechnologie of opwekking.

Waar kunnen nu de grootste stappen worden behaald in de waterstoftechnologie?

De energietransitie is een systeemvraagstuk: het gaat over de hele waardeketen. We denken bij waterstof vaak aan een element. Bijvoorbeeld: hoe sla je het op, of hoe produceer je het? Maar tegelijkertijd is mijn overtuiging dat die waterstofeconomie alleen succesvol gaat zijn als je aan de hele keten denkt. Van aanmaak van waterstof, naar transport, naar opslag en uiteindelijk naar de toepassing. Op het moment dat we die delen goed met elkaar weten te verbinden, krijg je echte doorbraken. Wat je nu bijvoorbeeld ziet is dat pomphouders nadenken: hoe kan ik het slim opslaan? Voor een auto is het belangrijk dat het met een bepaalde druk wordt aangebracht. Dat betekent ook weer dat je na moet denken over wat de kwaliteit van bijvoorbeeld de slangen en de koppeling is, en al die dingen die haken op elkaar in. Als al die deelinnovaties op elkaar inwerken, maak je een veel grotere sprong.

Hoever zijn we in het totaalplaatje?

Als het gaat over hoe effectief je je kan verplaatsen voor hetzelfde geld, is waterstof elektrisch al concurrerend met batterij-elektrisch. We kunnen het nog verder verbeteren door veel meer vulpunten voor waterstof te realiseren. Want de rek met elektrische laden, en laadpleinen, en laadsnelheden, is er bijna uit. Terwijl de rek er nog lang niet uit als het gaat om vulpunten voor waterstof. Maar dan hebben we ook veel meer gebruikers nodig: pomphouders hebben vrachtauto's én personenauto's nodig die met waterstof gevuld gaan worden. We zijn nu al zover dat we in sommige stukken van Nederland eigenlijk verder zijn dan met elektrisch rijden.

Hoe snel kan het gaan, voor waterstof de echte grote doorbraak maakt?

10 jaar geleden bestelde ik mijn eerste auto met een stekker, en toen was er nog bijna nergens een laadpaal. En nu is Nederland koploper in Europa erop, en staan er heel veel: dat is al vanzelfsprekend in Nederland. Maar als je met je auto de grens over gaat, wordt het snel anders. Dus hoe snel gaat het: we kunnen in Nederland heel snel gaan met rijden op waterstof, en het zou in een paar jaar gefixt kunnen zijn. Als het gaat over Europa zou dat ook kunnen, maar daar moeten nog wat afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld over uniforme betaalsystemen, en een uniforme pompdruk. En ik zou om te beginnen willen dat je langs de hoofdwegen in Europa voldoende vulstations krijgt, zodat er geen angst meer is dat je ergens niet terecht kan. Want dan kan het heel hard gaan.

Afb. William van Niekerk

 

 

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door Wouter Doeven op