De Pikes Peak International Hill Climb, je zal er misschien wel eens van gehoord hebben. Het is een race die al dateert van 1916, 20 kilometer lang is (12,42 miles), 156 bochten bevat en op 4,3 kilometer hoogte eindigt. Niet voor niets wordt het The Race tot he Clouds genoemd.
DAF moeder doet mee
Vaak zijn het auto’s of kitcars die hier aan meedoen. En dan niet in een normale configuratie. Uitgebouwde wielkasten en extra luchtkoeling is eerder standaard dan optioneel. Voor de Amerikaanse vrachtwagenfabrikant PACCAR (ook eigenaar van DAF) was Pikes Peak aanleiding om hun brandstofcel elektrische Kenworth T680 en batterij elektrische Peterbilt Model 579EV naar de wolken te rijden.
Daarbij ging het PACCAR niet om de snelste tijd. De vrachtwagens hadden namelijk een standaard configuratie. PACCAR wilde laten zien hoe ver zij zijn met de ontwikkeling van waterstofvrachtwagens en elektrische vrachtwagens, in Amerika zijn het trucks.
Waterstof met behulp van Toyota
De brandstofcel aangedreven Kenworth T860 stoot dus geen CO2 uit, maar heeft wel 470 pk tot zijn verschikking. De trekkracht of andere specificaties worden niet genoemd. Wel geeft Kenworth aan dat de brandstofcel van Toyota komt. Een merk met al veel ervaring op dat vlak!
De Kenworth T68 Fuel Cell op Pikes Peak wordt al met open armen ontvangen. De aankomende maanden worden er namelijk 10 afgeleverd aan diverse klanten in de Los Angeles haven. PACCAR roemt vooral de navultijd van slechts 15 minuten.
Peterbilt, meer pk, kleinere actieradius
De Peterbilt Model 79 EV is eveneens onderdeel van het nul-emissie aanbod van PACCAR. Deze batterij elektrische vrachtwagen heeft een bereik van 241 kilometer. En kan in combinatie met de juiste DC-lader, laadsnelheid wordt niet genoemd, in 3 tot 4 uur opgeladen worden. Zie dit meer als de last-mile oplossing voor vrachtwagens. De 579EV levert 670 pk. Momenteel rijden er al 22 van deze Peterbilts rond.
Beide vrachtwagens zijn klaar voor een emissievrije toekomst, maar spreken beide een andere doelgroep aan.