CMB.TECH opent eerste multifunctionele waterstoftankstation ter wereld.

Op 15 oktober 2020 de bouw gestart van het eerste geïntegreerde verdeelstation van groene waterstof voor schepen, vrachtauto's, bussen, waterstofauto's en een vulstation voor tube trailers voor verdere distributie van die groene waterstof. Het verdeelstation in Antwerpen is een initiatief van CMB.TECH, een onderdeel van CMB (Compagnie Maritime Belge). Het complete projectmanagement staat onder leiding van het Nederlandse advies- en ingenieursbureau Ekinetix .

Groene waterstof wordt geproduceerd met elektrolyse met gecertificeerd Belgische groene elektriciteit. De site bevat ook 350 kW super-snelladers voor batterij-elektrische voertuigen. Dit maakt het tot een energiehub voor zero-emissie transport.

CMB zet sterk in op waterstof. Een voorbeeld daarvan is de lancering van de Hydroville, het eerste passagiersschip op waterstof ter wereld. Nu wordt de Hydroville nog van waterstof voorzien met een tube trailer. Voor grotere schepen is een permanent bunkerstation nodig.

Ekinetix ontwikkelt oplossingen voor energievraagstukken, waaronder waterstof-projecten de Benelux.

‘Het is uniek om op deze locatie een faciliteit voor schepen, vrachtwagens, bussen, auto’s én batterij-elektrische auto’s te kunnen realiseren. Batterij-elektrische en waterstof-oplossingen vormen samen een volwaardig alternatief voor onze huidige mobiliteit, waarbij naar verwachting batterij-elektrisch meer de lichtere toepassingen zal bedienen en waterstof meer de zwaardere toepassingen’ - Jaco Reijerkerk, commercieel directeur bij Ekinetix.

Groene waterstof is een duurzame energiedrager die breed inzetbaar is. Echter zijn tank- en bunkerstations voor wegvoertuigen en schepen schaars. Het beperkte aanbod en de beperkte vraag houden elkaar in stand door een kip-ei probleem. Op deze strategische locatie wordt dus de vraag van verschillende toepassingen gebundeld. Dat verbetert de business case.

Dit project sluit aan bij de adviezen van het Internationaal Energieagentschap, IEA. In het rapport ‘The Future of Hydrogen’ wordt aangeraden om industriële havens de hubs, zenuwcentra, te maken voor de opschaling van schone waterstof.

Planning

De oplevering is gepland in maart 2021. Dat is ook voor Nederlandse waterstofrijders goed nieuws: er ontstaat zo een corridor: Brussel-Antwerpen-[Breda?]-Rotterdam-Den Haag-Amsterdam. Daarmee is er altijd een waterstoftankstation waar men onderweg van Brussel naar Amsterdam terecht kan.

Voor wie wil ontdekken hoe het verdeelstation er uitgaat zien is er een virtuele rondleiding mogelijk: https://cmb.tech/experience/hydrogen-refuelling/antwerp-refuelling-station/virtual-tour

Over de auteur

Arjan de Putter