zepp.solutions, een toonaangevend Nederlands bedrijf gespecialiseerd in waterstof-brandstofceltechnologie, heeft een subsidie van € 1,98 miljoen van het Europese Just Transition Fund (JTF) toegewezen gekregen voor de bouw van een geavanceerde fabriek voor de productievan brandstofcelsystemen. Het JTF, dat bijdraagt aan een eerlijke overgang naar een klimaatneutraal Europa, ziet het potentieel van zepp in het ondersteunen van de regionaal-economische verduurzaming en het verminderen van de negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid tijdens deze overgang.
De fabriek, die in Europa's transportknooppunt Groot-Rijnmond zal worden gevestigd, geeft zepp.solutions de mogelijkheid om haar leidende positie in de groeiende waterstofsector in Europa te versterken. Met steun van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de gemeenten in de regio Groot-Rijnmond wil zepp.solutions de overgang naar groene technologieën in de transportsector versnellen en tegelijkertijd de veerkracht op de arbeidsmarkt bevorderen.
"We zijn blij en trots dat deze belangrijke subsidie van het Just Transition Fund aan ons is toegewezen. Dit is een belangrijke stap in het opzetten van een state-of-the-art productiefaciliteit voor onze brandstofcelsystemen. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van onze technologie te versnellen en de productie en toepassing van deze waterstofsystemen in de komende jaren op te schalen", aldus Jonas Brendelberger, medeoprichter van zepp.solutions.
Volledig geïntegreerde systemen die dieselmotoren vervangen
De fabriek zal worden gebruikt voor de productie van zepp's volledig geïntegreerde waterstof-brandstofcelmodules Y50 en X150. Deze brandstofcelmodules zetten waterstofgas uiterst efficiënt om in bruikbare elektrische hoogspanning die kan worden gebruikt om voertuigen, schepen of andere zware machines aan te drijven. Huidige toepassingen zijn onder andere de Rotterdamse Watertaxi, een Terberg yard tractor, graafmachines voor in de bouwsector en een 67 meter lang binnenvaartschip. De eerste twee vrachtwagens met zepp's brandstofcelsystemen gaan later dit jaar de weg op.
"Het zepp-team kijkt ernaar uit om onze bijdrage aan een klimaatneutraal Europa te vergroten. Elk van onze systemen vervangt uiteindelijk een vervuilende dieselmotor, wat resulteert in een vermindering van 111 tot 332 ton CO2-uitstoot per jaar per systeem. Onze brandstofceltechnologie biedt een indrukwekkende vermogensdichtheid die significant hoger is dan die van onze concurrentie. Deze hogere vermogensdichtheid maakt de integratie van waterstoftechnologie in een meer zware toepassingen mogelijk. We maximaliseren de potentiële impact van de technologie" aldus Brendelberger.
Opschaling van productie
De fabriek stelt zepp.solutions in staat om de productie op te schalen naar 1.000 systemen per jaar, waarbij circa 100 duurzame banen in de waterstofsector in de regio worden gecreëerd. Door zich te richten op de productie van hun emissievrije brandstofcelsystemen draagt zepp.solutions bij aan het ambitieuze doel van de regio om de Europese waterstofhub te worden.
Een aanzienlijk deel van de geproduceerde brandstofcelsystemen zal worden gebruikt voor de onlangs onthulde Europa trucks. Met een slaapcabine, ISO-trailercompatibiliteit en een grote actieradius zullen deze voertuigen een belangrijke rol spelen in duurzaam transport in Europa.