CMB. TECH kondigde de opening aan van de eerste dual fuel workshop waarmee ze truckconversies verder op willen schalen. Hierdoor kan het fossiele brandstofverbruik en de bijbehorende emissies tot 80% verminderen. De eerste dual fuel trucks worden in maart 2023 aan klanten geleverd. CMB. TECH verwacht 20 trucks per maand om te bouwen.
In deze werkplaats worden nieuwe ICE (Internal Combustion Engine) trucks omgebouwd met CMB. TECH's dual fuel waterstoftechnologie. In de eerste fase richt CMB. TECH zich op één type truck, wat standaardisatie mogelijk maakt. Dit kan de prijs van de dual fuel conversie aanzienlijk verlagen. Deze dual fuel technologie kan worden toegepast op verschillende merken en het is de eerste stap naar de zero emissie doelstelling.
De dual fuel werkplaats is strategisch gelegen naast het CMB. TECH waterstoftankstation, waardoor de omgebouwde vrachtwagens de eerste tankbeurt met de nodige controles kunnen ondergaan voordat ze aan klanten worden geleverd.
Met deze technologie wordt waterstof in de verbrandingskamer aangezogen, waardoor er minder dieselinjectie nodig is om de motor aan te drijven. Het conversieproces begint met de montage van de waterstoftanks op de vrachtwagens en de installatie van CMB. TECH's injectiering op de motor. Vervolgens wordt de motorregeleenheid geïnstalleerd. Daarna vindt de kwaliteitscontrole en validatie van de dual fuel waterstoftrucks plaats in de dual fuel werkplaats.
Naast het conversieproces en de certificering is de dual fuel werkplaats ook verantwoordelijk voor de inkoop en assemblage van de waterstofonderdelen die van strategisch belang zijn om tot een betaalbaar concept te komen.
Naar verwachting worden de eerste trucks in maart 2023 aan klanten geleverd. Zowel Van Moer Logistics, een toonaangevende logistieke speler in de haven van Antwerpen-Brugge, als Haesaerts, lid van ALTREA LOGISTICS groep, een Europese pionier in chemisch tanktransport, zullen de eerste CMB ontvangen. TECH waterstoftrucks om toe te voegen aan hun vloot.