FEV werkt samen met ORECA aan het ontwikkeling van een verbrandingsmotor die moet worden ingezet in de editie van 2024 van de Dakar rally. Zij zien dit als een kantelpunt voor de autosport waarin de kracht van verbrandingsmotoren wordt benut terwijl tegelijkertijd de uitstoot wordt geminimaliseerd.
Het Franse ORECA heeft meerdere autosportkampioenschappen behaald met door hen ontwikkelde voertuigen. FEV ontwikkelt onder andere aandrijflijnen voor de autoindustrie. Gezamenlijk willen ze de ontwikkeling van de waterstofverbrandingsmotor (H2ICE) versnellen door deze geschikt te maken voor de Dakar Rally. Het is de bedoeling dat deze motor debuteert in een speciaal gedeelte van de 'Dakar'.
Waarom H2ICE?
FEV geeft in haar persbericht aan dat de keuze voor waterstof bijna uitsluitend gericht is op de wens om de emissies van fossiele brandstoffen te elimineren. Bij de verbranding van waterstof komen slechts minimale hoeveelheden koolwaterstoffen (HC), koolmonoxide (CO), kooldioxide (CO2) en roet vrij. Deze zijn niet afkomstig van de waterstof zelf, maar een gevolg van verbrand smeermiddel. FEV heeft dan ook grote aandacht voor de reductie van het olieverbruik bij de ontwikkeling van de H2ICE.
De belangrijkste uitlaatgascomponent is stikstofoxide (NOx). De uitstoot daarvan wordt geminimaliseerd door een zeer hoge laminaire verbrandingssnelheid in combinatie met brede ontstekingsgrenzen waardoor een zeer arm mengsel mogelijk is. Door de lage uitlaatgastemperatuur ligt het de hoeveelheid NOx ook zonder uitlaatgasnabehandeling al onder de huidige grenswaarden. Door nabehandeling wordt de hoeveelheid NOx verder gereduceerd.
Vermogen
Waterstofmotoren kunnen een vermogen leveren dat vergelijkbaar is met dat van benzinemotoren. Dat is niet onbelangrijk in de autosport.
Samenwerking in 2 fasen
De samenwerking tussen beide partners geschiedt in twee fasen. In de eerste fase, die reeds gestart is, worden de technische eisen opgesteld en worden simulaties gehouden. Deze fase wordt volledig beheerd door FEV. In de tweede fase draait het om ontwerpen, produceren en testen van een prototype. Die wordt volledig uitgevoerd door ORECA met hulp van de eigen voorbereide testbanken. Het doel is om tijdig enkele varianten te hebben voorbereid die in staat zijn om om te gaan met de slopende extremen van de Dakar Rally.
Over ORECA Magny-Cours
De ORECA-motorsport afdeling is gelegen aan het circuit Magny-Cours, en beslaat een oppervlak van 3.600 m2. Daarvan is de helft werkplaats. Er zijn vier testbanken, een hoogwaardige timingbank en een cilinderkopblazer. De motorenafdeling telt vijftig medewerkers. De divisie is in staat om een motor plus het volledige elektronische regelsysteem van begin tot eind te ontwerpen, bouwen en ontwikkelen en wordt ingezet door de autofabrikanten over de hele wereld.
Over FEV
FEV is een internationale en onafhankelijke dienstverlener in de ontwikkeling van voertuigen en aandrijflijnen. Op het gebied van voertuigontwikkeling ontwerpen ze chassis en carrosserieën, samen met de fijnafstemming zoals het rijgedrag.
FEV ontwikkelt ook zelf motoren, transmissies, EDU's, en brandstofcelsystemen. FEV telt 6.500 medewerkers op meer dan 40 locaties wereldwijd.