Het Duitse Keyou toonde in april 2022 een 18 tons truck en een stadsbus van 12 meter die aangedreven worden door een waterstofmotor. De motor is gebaseerd op het blok van een dieselmotor. Aan die basis is het 'Keyou-inside'-systeem toegevoegd. Daardoor heeft deze verbrandingsmotor geen uitstoot.
De techniek
Keyou ontwikkelt al sinds 2015 specifieke waterstoftechnologie, componenten en verbrandingsprocessen waarmee bestaande conventionele verbrandingsmotoren kunnen worden omgeturnd in emmissievrije waterstofmotoren. Beide prototypes zijn voorzien van een waterstofmotor met een inhoud van 7,8 liter. De 18 tons truck staat op een Daimler Actros chassis. Paul Nutzfahrzeuge GmbH startte in januari 2022 met de integratie van motor en chassis. Na het succesvolle 'huwelijk' (red.: motor en chassis zijn één) werden rond München de eerste testrondjes gereden. Naar verwachting is begin van de zomer de individuele typegoedkeuring afgerond, zodat de 18 tons truck de openbare weg op mag.
De stadsbus staat op een platform van een grote Europese busfabrikant. De ontwikkeling en de bouw van dit voertuig werd ondersteund door het Beierse ministerie van Economische Zaken. Ook voor de bus was Paul Nutzfahrzeuge verantwoordelijk voor de integratie van motor en voertuig. Bijzonder aan dit voertuig is dat de waterstofmotor is uitgevoerd als een mild hybrid om daarmee aan de eisen die transportonderneming aan dit type voertuig stellen te voldoen.
IAA
Beide voertuigen zullen in september 2022 te zien zijn op de IAA Transportation in Hannover.
Met onze voertuigen tonen we niet alleen aan dat de waterstofmotortechnologie in de praktijk werkt, maar ook dat het een kosteneffectief en robuust alternatief is voor batterijelektrische of brandstofcelelektrische voertuigen.
Thomas Korn, CEO and co-founder van KEYOU GmbH
Specificaties
Op dit moment zijn ons nog geen details bekend van prijzen, actieradius en verbruikscijfers.