KEYOU ontwikkelt een verbrandingsmotor op waterstof. Deze kan worden toegepast voor langeafstandsvervoer. In september 2022 keurde het Duitse federale ministerie voor digitaal en transport (BMDV) de financieringsaanvraag van € 11,3 miljoen goed voor het HyCET consortiumsonderzoeksproject. HyCET staat voor Hydrogen Combustion Engine Trucks. De partners zijn DEUTZ AG, DHL Freight GmbH, KEYOU GmbH, TotalEnergies Marketing Deutschland GmbH en Volvo Group.
Doel onderzoeksproject
Het onderzoeksproject heeft tot doel het duurzaamheidspotentieel van vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren voor transportlogistiek aan te tonen. Een ander aandachtspunt voor HyCET is, naast technologieontwikkeling, de benodigde infrastructuur, zoals publiek toegankelijke waterstoftankstations. Dankzij de kortere vultijden, het hoge laadvermogen en de veelzijdigheid, in combinatie met het aantrekkelijke aanbod, wordt waterstof gezien als een veelbelovende brandstof voor de transportlogistiek. Het gebruik van groene waterstof geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen zal dus in de toekomst CO2-vrije langeafstandslogistiek mogelijk maken. Vanwege de lage uitstoot van waterstofverbranding worden de vrachtwagens ook beschouwd als emissievrije voertuigen volgens de EU-regelgeving.
Ondersteund door partners, gefinancierd door BMDV
Het HyCET-onderzoeksproject heeft een investeringsvolume van 19,5 miljoen euro, waarvan 11,3 miljoen euro wordt gefinancierd door het Federale Ministerie voor Digitaal en Transport (BMDV). In de loop van het HyCET-project heeft de BMDV ook 5,7 miljoen euro extra gefinancierd voor de bouw van twee openbare waterstoftankstations, voornamelijk voor zwaar vrachtverkeer.
“Waterstoftechnologie biedt ons de kans om mobiliteit te heroverwegen. Vooral de uiteenlopende eisen van de transportlogistiek vragen om passende antwoorden. Waterstof is een goede oplossing voor energieopslag voor klimaatvriendelijk transport als aanvulling op batterij-elektrische mobiliteit. Het door ons gesteunde HyCET-project beoordeelt het gebruik van waterstofverbrandingsmotortechnologie voor het transport van zware goederen. Op deze manier zullen de resultaten die worden verkregen uit de praktijk, bijdragen aan de concurrentie tussen alternatieve aandrijflijntechnologieën op het gebied van logistiek.”
Daniela Kluckert, parlementair staatssecretaris van de federale minister van Digitaal en Transport
Interdisciplinaire samenwerking is de sleutel tot succes
Het netwerk heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld voor het vierjarige project. Het doel is om twee 18-tons vrachtwagens en twee 40-tons vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren te ontwikkelen die zullen worden getest in de reguliere transportlogistiek van BMW Group en DEUTZ. In Leipzig en Neurenberg worden twee nieuwe waterstoftankstations gebouwd, onder meer voor zware bedrijfsvoertuigen, om het dagelijkse gebruik van deze vrachtwagens te vergemakkelijken.
Niet alleen zal het onderzoek naar de ontwikkeling en het gebruik van waterstoftrucks worden voortgezet, maar ook zullen de vullingsnormen voor bedrijfsvoertuigen en de implementatie van de benodigde infrastructuur worden gevorderd. Aangezien dit een van de eerste onderzoeksprojecten is waarin voertuigen van deze klasse in het reguliere logistieke verkeer zullen rijden, zullen de vrachtwagens een uitgebreide technologiebeoordeling ondergaan.
Expertise van consortiumpools
Het consortiaproject brengt expertise uit verschillende disciplines samen. Als eindgebruiker definieert BMW Group de belangrijkste vereisten voor de serie-introductie van vrachtwagens op waterstof in de transportlogistiek op een later tijdstip. Als leider van het consortium bepaalt het bedrijf ook het raamwerk voor een succesvolle projectimplementatie en beheert het de proefimplementatie van een 18-tons vrachtwagen in BMW Group Plant Leipzig, en coördineert het de technologische beoordeling, waarin de voor- en nadelen van de waterstof worden vergeleken. verbrandingsmotor met andere innovatieve aandrijflijnconcepten voor vrachtwagens.
Als een van 's werelds toonaangevende motorfabrikanten en een pionier in de duurzame offroad-sector heeft aandrijflijnspecialist DEUTZ een 7,8-liter waterstofmotor ontwikkeld. De eerste toepassing draait al met succes in een stationaire generator. Als onderdeel van het HyCET-project zal deze motor worden geïnstalleerd in een vrachtwagen van 18 ton om zijn bruikbaarheid voor mobiele toepassingen te demonstreren.
Als erkend waterstofexpert ontwikkelt KEYOU GmbH innovatieve waterstoftechnologieën, specifieke H2-componenten en verbrandingsprocessen waarmee op een kosteneffectieve manier conventionele motoren kunnen worden omgebouwd tot emissievrije waterstofmotoren. In samenwerking met de Volvo Group ontwikkelt KEYOU een 13-liter waterstofmotor als onderdeel van het HyCET-project. Volvo integreert de motor en de waterstoftanks in twee Volvo-vrachtwagens van 40 ton die door DHL Freight worden gebruikt voor transport