KEYOU en VOITH presenteren stadsbus op waterstof

Tijdens IAA Transportation 2022 presenteren KEYOU en Voith een eerste prototype van de op waterstof aangedreven stadsbus gepresenteerd. Het voertuig is uitgerust met een “KEYOU-inside waterstofmotor” en Voith DIWA NXT mild-hybrid systeem.

Waterstof is een van de energiebronnen die een cruciale rol zal spelen bij het koolstofarm maken van onze wereld. Vanwege de hoge energiedichtheid van waterstof zal het ook een sleutelrol spelen bij de transformatie van de wereldwijde mobiliteitsmarkt. KEYOU en Voith hebben onlangs een eerste prototype opgezet voor een door waterstof aangedreven stadsbus. Deze is te bezichtigen tijdens de IAA Transportation 2022 (hal 12, stand F60).

Het 12 meter lange voertuig, dat is gebaseerd op het chassis van een toonaangevende Europese busfabrikant, is uitgerust met een unieke combinatie van "KEYOU-inside waterstofmotor" en Voith DIWA NXT mild-hybrid systeem. De ontwikkeling en constructie van het voertuig wordt ondersteund door het Beierse Ministerie van Economische Zaken.

Sterk partnerschap voor emissievrije mobiliteit

Sinds 2015 ontwikkelt KEYOU H2-specifieke technologieën, componenten en verbrandingsprocessen die kunnen worden gebruikt om conventionele verbrandingsmotoren om te zetten in emissievrije waterstofmotoren. De nieuwe "groene" verbrandingsmotor met KEYOU-inside-technologie betekent tegelijkertijd geen uitstoot, efficiëntie en zuinigheid - zonder concessies te doen aan prestaties, capaciteit of bereik. Voertuigen met dergelijke motoren worden volgens de EU-normen als emissievrije voertuigen beschouwd.

De DIWA NXT automatische transmissie voor bussen is ontworpen als een mild hybride systeem. De centrale recuperatie-eenheid (CRU) recupereert de elektrische energie die wordt gegenereerd tijdens het rijden. Hij levert piekvermogen tot 35 kW bij 48 V. In dit zeer speciale concept veranderde Voith de hoofdfunctionaliteit van de CRU om voornamelijk de opstartprocedure van de bus te ondersteunen. De combinatie van waterstofverbrandingsmotor en mild-hybride systeem creëert zo een nieuwe emissievrije mobiliteit die kan steunen op bestaande infrastructuur. De CRU is geïntegreerd in het vliegwielhuis tussen motor en transmissie en vereist bijna geen extra inbouwruimte.

Tags

(advertentie)
Ingediend door admin op