Jürgen Nadler: KEYOU werkt aan H2MaaS!

Hoewel de EU een verbod op verbrandingsmotoren heeft ingesteld komt de ene na de andere fabrikant met verbrandingsmotoren op waterstof. Eén van die partijen is het Duitse KEYOU. Zij werken al enkele jaren aan een verbrandingsmotor op basis van een dieselblok. Enkele vragen aan de marketing baas van KEYOU, Jürgen Nädler.

Afb. Jürgen Nadler (midden), tussen Holger Mandeland (voormalig bestuurder MAN) en Christian Geistdörfer (wereldkampioen rallyrijden)

Wanneer zien we de trucks met ‘KEYOU inside’ op de openbare weg?

Eind 2023 hebben we acht trucks beschikbaar. Op dit moment zijn we in gesprek met de eerste klanten. Dat zullen de klassieke transporteurs zijn (logistieke dienstverleners en vrachtvervoerders). Zoals we al verwacht hadden is er meer vraag dan dat wij voertuigen beschikbaar hebben.

Waar kun je de trucks voor inzetten?

Het verbruik en dus het bereik van een truck hangt allereerst af van waar je de truck voor inzet. Als een vrachtwagen veel door de stad moet met een volle belading, dan slinkt je actieradius natuurlijk flink. Onder de juiste omstandigheden en belading is een bereik tot 600 kilometer realistisch. Ons prototype heeft al een actieradius van 350 tot 380 kilometer. En dat met slechts 27 kilogram waterstof aan boord.

Hoe ziet het prijskaartje er uit?

In principe zijn de aanschafkosten van een voertuig met een waterstofmotor  (H2ICE) significant lager dan die van een batterij elektrisch voertuig (BEV) of een voertuig met een brandstofcel (FCEV). Zelfs met de kosten voor het ombouwen is een transporteur nog voordeliger uit dan met de andere alternatieve aandrijflijnen. Dat geldt zowel voor ombouwvoertuigen als voertuigen die compleet nieuw (met een waterstofmotor ingebouwd) worden geleverd.

Ook onze TCO-calculaties (Total Cost of Ownership) onderschrijven dit voor zowel de 18 als de 40-tonner.

Welke motoren zijn beschikbaar?

Op korte termijn kunnen we voertuigen ombouwen en voorzien van onze 8 liter motor. Deze is geschikt voor de 18 tons truck en de 12 meter bus. Deze motor klasse is ook de klasse waar we de markt in stappen.

Daarnaast werken we aan een motor van 13 liter. Daarvan verwachten we dat die in 2025 beschikbaar is. Vanaf dat moment tot 2030 willen we elk jaar een ander motor platform toevoegen. We mikken dan op de hogere klasse: commercieel vervoer met motoren die op grote schaal moeten worden vervangen.

Afb. Op de testbaan bij Neubiberg

Wanneer is KEYOU in de Benelux beschikbaar?

Onze focus ligt op dit moment op de zogenaamde DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Daarna zijn andere Europese landen in beeld en pas daarna gaan we andere internationale markten op.

Wat is het programma voor de korte termijn?

Allereerst starten we met het beproeven van 8 voertuigen in alledaags gebruik in een pioniersprogramma. Dat zijn aanvankelijk pilot voertuigen. Daarna volgen bussen. In 2024 willen we 48 voertuigen hebben rijden. In 2025 kunnen we dan opschalen naar 240 voertuigen. Tegelijkertijd werken wij aan een H2MaaS oplossing voor onze klanten: dat betekent dat we ze waterstofmobiliteit aanbieding als een volledige dienst!

Tags

(advertentie)

Reacties

admin

[…] Ook KEYOU was prominent aanwezig met een vrachtwagen en bus met een waterstofverbrandingsmotor. Check ook ons interview met Jürgen Nadler. […]

Ingediend door admin op