Linde en Daimler ontwikkelen vloeibare waterstof technologie

Waterstof is een gas dat door de lage dichtheid onder grote druk wordt samengeperst om voldoende energie voor onderweg mee te kunnen nemen. Dat samenpersen kost energie en vergt ook extra materiaal dat sterk genoeg moet zijn. Linde en Daimler Truck hebben een overeenkomst getekend om een volgende generatie vloeibare waterstof technologie te ontwikkelen. Die moet uiteraard worden toegepast in de volgende generatie waterstof truck (GenH2) van Daimler.

De focus van de samenwerking ligt op het ontwikkelen van een nieuw tankproces: sLH2-technologie: subcooled liquid hydrogen. De voordelen: meer waterstof meenemen, sneller tanken en minder energieverlies.

Nog een voordeel is dat er een minder complexe datacommunicatie tussen tankstation en voertuig nodig is. Dat maakt eenvoudigere tankstation concepten mogelijk. Per saldo moet het voertuig zo meer waterstof mee kunnen nemen.

Het eerste werkende prototype van het tankstation wordt in 2023 verwacht. Linde en Daimler streven naar zoveel mogelijk openheid rondom de relevante interfaces van deze technologie. Dat moet er toe bijdragen dat deze technologie in de toekomst een wereldwijde standaard wordt.

Daimler Trucks geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof in plaats van de gasvariant. LH2 heeft een hogere dichtheid dan gasvormige waterstof in verhouding tot het volume. Daardoor zijn de tanks kleiner en ook door de lagere druk aanzienlijk lichter. Dat levert een grotere laadruimte en een hoger laadvermogen op. En doordat er meer waterstof mee kan, neemt de actieradius toe.

Met name voor meerdaagse langeafstandsritten is dat van belang.

Cryogene waterstof

Om waterstof vloeibaar te maken moet het sterk worden afgekoeld. Dat wordt ook wel cryogeen maken genoemd. Voor stationaire toepassingen is cryogene waterstof bij -253 graden celsius al gemeengoed. Dat geldt ook voor het vervoer van vloeibare waterstof als lading.

Maar hoe zit het onderweg als die koude vloeistof opwarmt? We legden de vraag voor aan Jaco Reijerkerk, directeur van adviesbureau Ekinetix en betrokken bij het ontwikkelen van waterstofoplossingen, hoe vloeibare waterstof onderweg gekoeld wordt. “LH2 gaat feitelijk in een soort thermosfles op een druk van 1 tot 6 bar. Het wordt extra koud gevuld, waardoor er een soort ‘buffer’ is tegen de onvermijdelijke opwarming. Wanneer je een verbruiker aanzet en zo het gas boven de vloeistof wegneemt, verlies je nooit LH2.”

Vloeibare waterstof is alleen geschikt voor voertuigen die intensief worden gebruikt. Staat zo’n voertuig stil, dan hoopt er zich net zo lang gas op tot het op een gegeven moment via het boil-off ventiel wordt afgeblazen.

Tags

(advertentie)

Reacties

admin

[…] oplossingen waar onderzoek naar wordt gedaan zijn bijvoorbeeld waterstof in poedervorm, vloeibare waterstof, waterstof in een opslag […]

admin

[…] de actieradius kan worden verdubbeld zonder dat er extra ruimte nodig is in de auto. Ook is er een vereenvoudigde tankinfrastructuur mogelijk voor zware mobiliteitstoepassingen zoals vrachtwagens, bussen, treinen van klasse 8 en […]

(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op