Maruti Suzuki India ziet waterstof als een interessant alternatief

Maruti Suzuki ziet waterstof als alternatief

Om het brandstofverbruik en de bijbehorende emissies te reduceren promoot Maruti auto's op CNG en hybrides. Carandbike citeert Maruti topman Bhargava die zegt dat "het gebruik van waterstof ook een interessant alternatief is."

In India ziet de wereld er weer anders uit: het gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking is daar $ 2.000 per jaar. Dat is zo'n 5% van dat in Europa en Japan. 95% van de auto's die in India verkocht worden hebben een prijs die lager is dan $ 20.000. 

Ook speelt mee dat de adoptie van EV's in India mondjesmaat gaat, als gevolg van de hoge prijzen van batterijen. Tegelijkertijd is er geen afdoende laadinfrastructuur. India beschikt ook niet over lithium reserves. De markt voor deze grondstoffen voor batterijen wordt door China beheerst. 

Die combinatie van factoren maakt dat de toepassing van waterstof voor mobiliteit een interessant alternatief is voor India. Belangrijkste reden is dat het de noodzaak voor het importeren van lithium reduceert. Deze uitspraak deed de voorzitter van Maruti Suzuki, het best verkochte automerk in India, vorige week maandag. De vraag naar lithium voor batterijen is erg groot omdat autofabrikanten over de hele wereld door overheden worden gepusht om emissies terug te dringen. Dat betekent dat er van verbrandingsmotoren wordt overgestapt naar elektrische aandrijflijnen.

"We moeten ons realiseren dat onze strategie naar zero emission gelijk op gaat met de economische mogelijkheden en infrastructuur van ons land", zei Bhargava. Daarom stimuleren ze de verkoop van auto's op CNG, investeren ze in hybrids en onderzoeken ze de mogelijkheden van waterstof.

 

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.