Waterstof en racen lijkt een goede combinatie. Er wordt een discussie gevoerd of het in de Formule 1 moet worden toegepast, maar het wordt duidelijk dat er meerdere teams de 24 uur van Le Mans op waterstof gaan racen. De afdeling Advanced Technologies van het Red Bull Formule 1 team ontwikkelt samen met de Franse constructeur ORECA een chassis voor de Le Mans 24 uur's Waterstof categorie.
De organisatie, Automobile Club de l'Ouest (ACO) wil een aparte competitie voor auto's met een waterstofaandrijflijn vanaf 2024.
ACO werkt weer samen met het Zwitserse GreenGT om H24 Racing op te zetten. Dat voerde een testprogramma uit voor het LMPH2G-prototype, gebaseerd op een Adess LMP3-chassis. Nu werken ze aan het MissionH24-prototype dat klaar is voor deelname aan de Michelin Le Mans Cup-serie van de ACO.
Er is nu aangekondigd dat Red Bull en ORECA zijn geselecteerd om de conceptauto te produceren die als basis dient voor de waterstof-raceklasse voor de 24 uur van Le Mans. ORECA levert bijna de volledige LMP2-selectie van het door ACO gepromote World Endurance Championship.
ORECA brengt zijn ontwerp- en productievaardigheden plus hun kennis en ervaring op het gebied van enduranceraces in. Red Bull Advanced Technologies stopt hun Formule 1-expertise op het gebied van aerodynamica, voertuigdynamica, simulatietechnologie en optimalisatie van energieterugwinning in het project. Dat project is sterk gericht op het verduurzamen van langeafstandraces.
Christian Horner, teambaas van het Red Bull Formule 1 Team en CEO van de afdeling Advanced Technologies is erg blij met de samenwerking: "Ik ben verheugd dat Red Bull Advanced Technologies is gekozen door de ACO om samen met onze partner ORECA het concept van een waterstof aangedreven endurance-racewagen voor Le Mans te ontwikkelen."