De twee grootste bezwaren of associaties die nog wel eens genoemd worden zijn de Hindenburg en de waterstofbom. Omdat waterstof zo’n hoge energiedichtheid heeft en snel reageert is het nogal explosief. Dan wil je als gebruiker wél zeker weten dat het verantwoord is om op waterstof te rijden of je huis er mee te verwarmen. Hoe zit dat?
De waterstofbom
“Een waterstofauto is een waterstofbom op wielen”. Makkelijk gezegd, maar erg ver van de feiten: het waterstofgas aan boord van een auto is het meest voorkomende isotoop Protium. Om een waterstofbom te maken heb je het isotoop Tritium nodig. Dat is radioactief en moet gemaakt worden in een kernreactor.
De Hindenburg-mythe
Het ballonschip ‘De Hindenburg’ was een reusachtig geraamte, gevuld met waterstof. Dankzij de opwaartse kracht van die waterstof kon het schip met inhoud de lucht in. Het schip kwam in 1937 echter in onweer terecht en dat liep niet goed af.
{"preview_thumbnail":"/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/CgWHbpMVQ1U.jpg?itok=pw8_BTrc","video_url":"https://www.youtube.com/watch?v=CgWHbpMVQ1U","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Ingesloten video (Responsive)."]}
Na een lange periode van onderzoek en discussie wordt nu aangenomen dat het luchtschip op de fatale dag in een elektrische storm terecht kwam tijdens de landing. Daarbij ontbrandde de huid van het schip als gevolg van elektrische ontlading. De coating bevatte donker ijzeroxide en reflecterende aluminium verf die erg brandgevaarlijk waren. Ze ontbrandden dan ook in een enorm tempo. Als gevolg daarvan ontbrandde ook de waterstof. Dat gebeurde echter veilig, boven het schip.
Veiligheid in de auto
Zo’n luchtschip is natuurlijk wel wat anders dan een auto die met tientallen kilometers per uur langs obstakels rijdt. Hoe zit het met de botsveiligheid en wat als er dan toch waterstof ontsnapt en ontbrandt?
Uiteraard hebben de waterstofauto’s die nu op de markt zijn, zoals de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo, botsproeven moeten ondergaan. Ze slaagden met vlag en wimpel.
Forbes meldde dat de ingenieurs van Toyota niet alleen de veiligheidsnormen haalden, maar nog een stap verder gingen door kogels op de tank af te vuren.
{"preview_thumbnail":"/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/jVeagFmmwA0.jpg?itok=uN129fP6","video_url":"https://www.youtube.com/watch?v=jVeagFmmwA0","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Ingesloten video (Responsive)."]}
Gedraagt een waterstoftank zich net zo als een gas- of propaantank? Deze mensen namen de proef op de som (nb dit is een hele oude video):
{"preview_thumbnail":"/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/QiD7thxC9UQ.jpg?itok=2OJ6nWCg","video_url":"https://www.youtube.com/watch?v=QiD7thxC9UQ","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Ingesloten video (Responsive)."]}
Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) in Californië heeft botsproeven met de Hyundai Nexo gedaan en dat deze als zeer veilig ('Top Safety Pick+') is beoordeeld. Inzittenden hoeven niet bang te zijn voor een ontploffende tank bij een crash.
{"preview_thumbnail":"/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/s7XOUbRDjFA.jpg?itok=QoyqehAD","video_url":"https://www.youtube.com/watch?v=s7XOUbRDjFA","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Ingesloten video (Responsive)."]}
Wat bij deze video opvalt is dat de onderdelen weliswaar rondspatten, maar dat de deuren netjes in de carrosserie blijven zitten.
Kortom: met een waterstofauto kun je met een gerust gevoel de weg op!