Stellantis bestelbus Q2 2023 in Nederland

In het tweede kwartaal van 2023 brengt Stellantis de eerste lichte bedrijfswagens met een brandstofcel op de Nederlandse markt. Het gaat hier om waterstof-elektrische versies van de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert, die van dezelfde productielijn rollen als de versies met een verbrandingsmotor en batterij-elektrische aandrijflijn. Momenteel worden de voertuigen geproduceerd in het Duitse Rüsselsheim; vanaf 2024 gebeurt dit in de Stellantis-fabriek in Hordain, in het noorden van Frankrijk.

Brandstofcel volgende stap in elektrificatie

Om CO2-emissies verder te reduceren en te voldoen aan de uiteenlopende vervoersbehoeften van ondernemingen zet Stellantis niet alleen in op batterij-elektrische aandrijving, maar ook op waterstof-elektrische aandrijving met een brandstofcel. Deze technologie wordt beschouwd als zeer veelbelovend en de volgende fase van lokaal emissievrije aandrijving in de automobielsector. Vooral voor grotere bedrijfsvoertuigen zijn er voordelen op het vlak van actieradius, met behoud van volledige laadcapaciteit.

Voordelen waterstof voor ondernemers

  • Emissievrij rijden: niet alleen in steden – waar emissievrij rijden steeds belangrijker wordt – maar ook op langere afstanden. Daarbij blijven de belangrijke kenmerken van een bedrijfswagen intact, zoals de capaciteit om grote en zware voorwerpen te vervoeren.
  • Voor bedrijfswagenklanten die dagelijks meer dan 300 kilometer rijden en dus een grotere actieradius nodig hebben, biedt waterstof-elektrische aandrijving voordelen ten opzichte  dan batterij-elektrische bedrijfswagens.
  • Waterstof tanken in drie minuten én emissievrij elektrisch rijden – veel bedrijven met intensieve vervoersbehoefte kunnen zich niet veroorloven om hun bedrijfswagens te laten stilstaan voor het opladen van de batterij.

Brandstofceltechnologie

De brandstoftechnologie van Stellantis die wordt toegepast in de lichte bedrijfswagens, combineert een brandstofcel met batterij-elektrische aandrijftechnologie.

  • De aandrijflijn met een brandstofcel, elektromotor en een compacte batterij combineert de voordelen van waterstof- en batterijtechnologie. De brandstofcel zet waterstof om in elektrische energie (en waterdamp) om de elektromotor te voeden, terwijl de batterij extra energie kan leveren voor dynamische prestaties.
  • De architectuur van de aandrijflijn is compromisloos. Alle componenten van de aandrijflijn zijn ondergebracht buiten de laadruimte en geïntegreerd in het bestaande elektrische platform. Dat zorgt voor synergie en toepassing van bestaande componenten.
  • De keuze van Stellantis voor de bestaande batterij-elektrische bedrijfswagens als basis – de Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e en Peugeot e-Expert – maakt een snelle integratie in het bestaande productieproces mogelijk.
  • Voor de ontwikkeling van de brandstofcel en de opslag van waterstof in de auto werkt Stellantis samen met FORVIA (Faurecia) en Symbio – bedrijven die ieder op hun gebied de beste technologieën hebben ontwikkeld. Stellantis heeft de waterstof- en brandstoftechnologie ontwikkeld in het Hydrogen Fuel Cell R&D Center in het Duitse Rüsselsheim, met financiële ondersteuning van het Duitse ministerie van Transport.

Waterstof-ecosysteem

Waterstof speelt inmiddels een belangrijke rol bij veel nieuwe internationale projecten. De Europese Clean Hydrogen Alliance – waarvan Stellantis onderdeel is – kondigde vorig jaar investeringen aan ter waarde van circa 60 miljard euro in de ontwikkeling van een waterstof-ecosysteem. Het aantal waterstoftankstations in Europa moet groeien naar 2.500 in 2030 en 10.000 in 2055, wanneer naar verwachting zo’n 450.000 lichte bedrijfswagens en 10.000 vrachtwagens in Europa op waterstof rijden. Op basis van de Europese regeling voor infrastructuur van alternatieve brandstoffen – die onderdeel is van de Europese Green Deal en het ‘Fit for 55’-pakket maatregelen – komen er verplichte doelen voor alle 27 EU-lidstaten, onder meer dat langs snelwegen om de 100 à 150 kilometer een waterstoftankstation moet komen.

Fabricage in Hordain, Frankrijk

Stellantis zal de waterstof-elektrische versies Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro vanaf 2024 produceren op dezelfde productielijn als de andere motorvarianten, in de fabriek in Hordain in het noorden van Frankrijk. Het doel is om daar circa 5.000 waterstof-elektrische bedrijfswagens per jaar te produceren. Tot die tijd worden de voertuigen geproduceerd in Rüsselsheim, Duitsland.

Stellantis elektrificeert voortvarend

Stellantis startte in 2020 met de elektrificatie van de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert, die gebouwd zijn op het eK0-platform. Daarna verschenen de geëlektrificeerde versies van de grotere bedrijfswagens op het X250-platform: de Fiat e-Ducato, Peugeot e-Boxer, Citroën e-Jumper en Opel Movano-e). Vervolgens verschenen eind 2021 de geëlektrificeerde versies van de compacte bedrijfswagens Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e en Peugeot e-Partner, evenals de kleine Citroën My Ami Cargo en Opel Rocks-e Kargo voor last-mile delivery in binnenstedelijk gebied. Deze modellen voldoen samen aan de behoeften van zo’n 44% van de klanten, die dagelijks minder dan 300 kilometer afleggen. Met de waterstoftechnologie voldoet Stellantis ook aan de behoeften van de rest van de markt.

Specificaties

  • Lichte bedrijfswagen (HK0-platform)
  • Brandstofcel in motorruimte
  • Drie waterstoftanks (700 bar, 4,4 kg H2)
  • 10,5 kWh-batterij (50 km actieradius)
  • 6,1 m3 laadvolume
  • 1.000 kg laadcapaciteit
  • Max. aanhangergewicht 1.000 kg
  • Voltanken in drie minuten, actieradius tot 400 km
  • Max. vermogen/koppel elektromotor 100 kW/260 Nm
  • Topsnelheid 110 km/u
  • Acceleratie 0-100 km/u in 15 sec
  • Boordlader 11 kW
  • Laadtijd batterij circa 90 min

Tags

(advertentie)
Ingediend door admin op