Dodge SRT Hydra met 800 pk

En ook Dodge komt met H2ICE: een verbrandingsmotor op waterstof. En dan een met maar liefst 800 pk. Goed nieuws voor liefhebbers van muscle cars. En dat is ook precies de reden dat Dodge voor deze oplossing kiest.

Beleving

Elke petrol head die ooit het pedal-to-the-metal heeft getrapt, weet dat de beloning hem in de duw in de rug zitten, in combinatie met de magie van op en neer dansende zuigers die een ware symfonie opvoeren. Wat al stevig begint, zwelt aan tot hamers die in steeds snellere cadans op een aambeeld slaan waarna de toonhoogte stijgt om zich op het hoogtepunt na een korte pauze weer te herhalen. De trillingen voel je, net als dat je voelt dat de banden wanhopig naar grip klauwen om al dat geweld in een versnelde voorwaartse beweging om te zetten.

Het is allerminst de rijstijl van het Nieuwe Rijden. Je kunt op verschillende manieren naar deze rijstijl en deze autoliefhebber kijken. Je kunt hem vanuit duurzaamheidsoogpunt verfoeien, je kunt hem links laten liggen en je kunt je realiseren dat je deze rijder niet gaat bekeren met een Tesla Model 3 Perfomance. Je kunt ook zeggen dat juist bij deze rijders de milieuwinst het allerhoogst is: stel je voor dat deze muscle car liefhebber van energielabel G naar vrijwel emissieloos gaat!

Visie van Dodge

En zo ziet Dodge het ook. Het merk heeft een profiel met muscle cars. Dodge snapt dondersgoed dat deze doelgroep zich dergelijke sensaties niet laat ontzeggen. Elektrisch (batterij dan wel waterstof elektrisch) is hier geen optie. Dodge heeft dezelfde problemen ondervonden als alle andere motorenbouwers, maar is er in geslaagd een blok te bouwen dat maar liefst 800 pk genereert.

Het is de bedoeling dat in 2023 de Dodge SRT Hellcat van zo'n aandrijflijn wordt voorzien. De auto wordt dan SRT Hydra genoemd.

Het blok van de SRT Hydra Hellcat

Dr. Mohammad Powababi, de ontwikkelchef van Dodge, zegt:

“We hebben manieren gevonden om de compressieverhouding te verhogen, het risico op pingelen te verminderen en de vermogensdichtheid van waterstof in vloeibare vorm te verbeteren, waardoor we het volledige potentieel ervan hebben kunnen benutten. In basisvorm hebben we 800 pk eruit gehaald.”

Intern zei Dr. Powababi dat de motor op vrijwel dezelfde manier werkt als een conventionele V8 op gas.

“Er moesten wel wijzigingen worden aangebracht aan de bestaande Hemi-cilinderkoppen, het inlaatspruitstuk, de injectoren en verschillende andere componenten, maar we ontdekten dat de supercharger de vermogensdoelen gemakkelijk haalbaar maakte. 800 pk is nog maar het begin.”

Geen alternatief voor elektrisch

Het is niet de bedoeling dat alle aandrijflijnen van dergelijke krachtmonsters worden voorzien. Er zitten ook (batterij-)elektrische modellen in de pijplijn. Dodge benoemt wel dat beleidsmakers zich moeten realiseren dat er meer oplossingen dan alleen elektrisch zijn om mobiliteit te verduurzamen. Tegelijkertijd zijn ze er trots op dat ze de muscle-car-emoties hebben weten te behouden.

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op