H2 Vraagbaak

Stel je technische waterstofvraag

Rijd je op waterstof, of overweeg je het? Voor technische vragen die niet in de folder staan hebben we de Vraagbaak — beantwoord door echte werkplaatsmensen.

Rijd je op waterstof, of overweeg je het? Dan loop je vroeg of laat tegen vragen aan die niet in de folder of handleiding staan. Hoe zit het nou écht met die 700 bar? Wat betekent die storingsmelding? Wat gebeurt er bij onderhoud, en waar moet je op letten bij koud weer, lange ritten of een leeg tankstation?

Voor dat soort vragen hebben we de Vraagbaak opgezet, samen met Hyundai-dealer de Van der Linden Groep in Waddinxveen. Hun werkplaatsen in Waddinxveen en Zoetermeer zijn gecertificeerd voor werk aan waterstofauto's en uitgerust met waterstofdetectie, afzuiginstallaties en speciale detectieapparatuur.

Richard Remmerswaal

Richard Remmerswaal

Chef Werkplaats & Technisch Specialist

Hyundai-dealer Van der Linden Groep

Richard ondersteunt monteurs en technici dagelijks bij diagnoses, onderhoud en technische vraagstukken rond waterstof. De werkplaatsen van Hyundai-dealer Van der Linden Groep zijn gecertificeerd voor waterstofvoertuigen en uitgerust met waterstofdetectie, afzuiginstallaties en speciale detectieapparatuur. Hij en zijn collega-techneuten beantwoorden de vragen die hier binnenkomen — geen theorieverhaal, maar wat ze écht zien in de werkplaats.

1

Stel je vraag

Vul het formulier hieronder in. Alles over de techniek van waterstofvoertuigen is welkom.

2

Bevestig via e-mail

Je ontvangt een bevestigingslink. Klik erop om je vraag door te sturen naar de technici.

3

Antwoord volgt

Richard en zijn collega's pakken de vraag op. Het antwoord verschijnt op h2rijders.nl.

Wat voor vragen kun je stellen?

Brandstofcel — werking, slijtage, storingen
Tank en drukregeling (700 bar)
Storingsmeldingen en diagnose
Onderhoud en werkplaatsprocedures
Veiligheid bij gebruik en reparatie
Gedrag bij koud weer, lange ritten of lege stations

Geen vraag is te basaal — als jij het je afvraagt, doen anderen dat waarschijnlijk ook.

Stel je vraag

Alleen voor de bevestigingslink — wordt niet gepubliceerd.

Optioneel, maar helpt de technici om een gericht antwoord te geven.

Minimaal 20 tekens, maximaal 2000.

Eerder beantwoorde vragen

V

Ik zou heel graag willen weten wat de ervaringen zijn met Android Auto. Bij mij klapte het er regelmatig uit. Een dealer zei: je moet het moederboard van de USB-poort vervangen. Kost je € 525 Dat vond ik te gortig. Ik heb nu een Bluetooth dongle en het werkt met de oude poort prima. Komt dit vaker voor?

Arjan · Hyundai Nexo

Richard Remmerswaal

Richard Remmerswaal — Hyundai-dealer Van der Linden Groep

Android Auto is gevoelig voor kleine schommelingen in de datastroom

Bij Hyundai Nexo modellen uit deze bouwjaren is de fysieke USB-poort aan de achterzijde (waar deze vastklikt in de kabelboom van het dashboard) vaak de boosdoener.

Door trillingen tijdens het rijden of het rijden over een drempel ontstaat er heel kortstondig een micro-onderbreking in het contact. Bij normaal opladen merkt u dat niet, maar de software van Android Auto verbreekt dan direct de volledige verbinding.

De dongle zit nu waarschijnlijk permanent in de USB-poort gedrukt en beweegt niet meer. Omdat de dongle constant blijft zitten, blijft die micro-verbinding stabiel. De communicatie tussen uw telefoon en de dongle verloopt nu draadloos via Wi-Fi en Bluetooth.

Om zeker te zijn wat er aan de hand is raden we aan om bij de dealer langs te gaan om de aansluiting te controleren.
Een defecte USB poort zou ook de mogelijkheid kunnen zijn.