Een kleine elektrische middenklasser is momenteel net zo duur in aanschaf en gebruik als een benzine auto. De waterstof-versie is nog altijd twee keer zo duur. En de kansen voor die auto lijken de komende jaren niet heel groot, blijkt uit onderzoek van CE Delft.
Binnen tien jaar is elektrisch rijden de goedkoopste optie voor automobilisten, de waterstofauto loopt nog flink achter op de elektrische auto. Marieke van Amstel van Enpuls, de opdrachtgever van het onderzoek van CE Delft, ziet dat waterstof de achterstand dan ook vooral aan de kosten heeft te danken. Ze verklaart:'Het komt met name doordat de elektrische auto in aanschaf nog wel goedkoper is, maar in de energiekosten voor elke gereden kilometer goedkoper is. Waterstof vraagt drie keer zoveel energie en is dan ook drie keer zo duur.'
Efficiëntie
Ook de productie van waterstof is een heikel punt, stelt Van Amstel. 'Om te zorgen dat er waterstof wordt gemaakt, is de verwachting dat de prijs per kilometer en de efficiëntie van de auto al op een punt staat dat het niet veel beter kan. Ook is het belangrijk waar we het waterstof voor kunnen gebruiken. In 2030 is er gewoonweg nog niet zo veel waterstof aanwezig in Nederland. We moeten dan kijken naar sectoren waar het heel belangrijk is om waterstof in te zetten', zo zegt Van Amstel.
Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft, deelt de conclusie van de onderzoekers. 'Het is in lijn met heel veel wetenschappelijk onderzoek op dit terrein. Je ziet heel vaak bij nieuwe producten op de markt dat ze steeds goedkoper worden. Bij accu's voor auto's is de prijs jaarlijks ruwweg 15 procent gedaald. Dat heeft twee oorzaken, zegt Van Wee. 'Naarmate je iets op grotere schaal produceert, kan je dat goedkoper doen. Ook is er een leereffect: hoe langer je iets produceert hoe beter je doorkrijgt hoe je dat efficiënt kan doen.'
Lagere productiekosten
Waterstof zit nog eerder in het proces. De verwachting van Van Wee is dat die techniek uiteindelijk ook goedkoper zal worden. 'Als wij waterstofauto's op grote schaal zouden produceren, zullen de kosten ook flink dalen. Wellicht zullen dan ook de kosten van de productie van waterstof dalen. Alleen gaat die ontwikkeling bij elektrische auto's ook door, de verwachting is dan niet dat waterstof de elektrische auto heeft ingehaald over tien jaar, zegt CE.'
Kritiek op rapport
Wij namen het rapport door en verbaasden ons over de volgende aannames:
- Er wordt een elektrische auto uit het C-segment vergeleken met een grotere waterstofauto uit het D-segment. Zo'n vergelijking valt altijd uit in het voordeel van de kleinere auto.
- Er wordt aangenomen dat de batterijcapaciteit van de elektrische auto's in 2030 verdubbeld is. Dat zou zo maar kunnen, maar dat leidt ook tot een forse gewichtstoename. De nadelen zien we niet in het rapport terug.
- Er wordt uitgegaan dat er in 2030 nog geen groene waterstof getankt kan worden. Wie ons overzicht bekijkt, ziet dat er nu al in 80% van de gevallen groene waterstof getankt kan worden.
Volgens ons is enige nuance ten aanzien van dit rapport op zijn plaats.