H2Accelerate
Daimler Truck AG, IVECO, OMV, Shell en de Volvo Group kondigden vandaag aan dat ze samenwerken om een grootschalige uitrol van waterstof trucks in Europa mogelijk te maken.
De deelnemers in H2Accelarate (afgekort: H2A) zijn er van overtuigd dat waterstof een essentiële brandstof is om de CO2 uitstoor in de transportsector te reduceren.
Een grootschalige uitrol van brandstofceltrucks zorgt er naar verwachting voor dat nieuwe industrieën ontstaan: productie van groen waterstof, grootschalige distributie, een infrastructuur van tankstations met grote capaciteit voor waterstof in zowel vloeibaar als gasvormig. En natuurlijk de productie van waterstof trucks. De deelnemers in H2A zijn er eveneens van overtuigd dat een goede samenwerking noodzakelijk is om de Europese ambitie van nul uitstoot in 2050 te realiseren.
Aanpak
De manier om op te schalen voor het komende decennium begint met een groep klanten die bereid zijn zich te committeren aan trucks op waterstof. Deze wagenparken worden waarschijnlijk regionaal geclusterd en worden ingezet op Europese corridors met een goede dekking van waterstoftankstations. Geleidelijk aan worden deze clusters met elkaar verbonden zodat een pan-Europees netwerk ontstaat.
PHASE 1 |
PHASE 2 |
ROLLOUT OF FIRST STATIONS AND TRUCKS |
EUROPE-WIDE COVERAGE |
|
|
|
|
|
|
|
|
Samenwerking overheden
Tijdens de opschaling is ondersteuning van overheden nodig. De deelnemers van H2A zullen gezamenlijk zoeken naar funding voor de eerste pre-commerciële projecten. Tegelijkertijd zullen de H2A-partners afstemmen met beleidsmakers en regelgevers om een beleidsomgeving te stimuleren die de daaropvolgende opschaling naar volumeproductie voor waterstofvrachtwagens en een Europees tanknetwerk voor groene waterstof helpt ondersteunen.
Wat valt op?
Er vallen een aantal zaken op, die we voorlegden aan een woordvoerder van Shell.
De Aziatische merken gaan samenwerkingen aan met de afnemers (Toyota-Hino en Hyundai trekken samen op met vooral supermarkten). Hoe ziet H2A de samenwerking met transporteurs?
We werken al samen met transporteurs en staan uiteraard open voor nadere samenwerking; zij zijn het uiteindelijk die de trucks moeten opereren.
Is er een specifieke doelgroep op het oog bij de start (denk bijvoorbeeld aan specifieke gewichtsklasse, specifieke afstanden, specifieke lading)?
De OEM’s (Original Equipment Manufacturers) richten zich met name op standaard 40 ton trekkers voor middellange en lange-afstands-transport.
In het persbericht is ook specifiek vloeibare waterstof benoemd. Daar kwam onlangs Daimler over naar buiten over een samenwerking met Linde: in 2023 moet er een concept tankstation voor vloeibare waterstof zijn. Wanneer kunnen wij een dergelijk station in Nederland?
Daar kunnen we nog geen concreet antwoord op geven; Shell werkt samen met partners om meer kennis over de potentie van LH2 te krijgen.