Grootste Chinese autofabriek presenteert FCEV

Het Chinese Great Wall Motors, afgekort GWM, zet in op waterstofauto's. In maart kondigden ze wereld's eerste waterstofauto aan in de C-klasse (zeg maar formaat Volkswagen Golf) op het Lemon-platform.

GWM heeft vier merken: HAVAL, Wey, Ora en GWM Pick up. Op 19 januari rolde hun 10 miljoenste auto, een HAVAL H6, een SUV,  van de lopende band in Xushui. Afgelopen jaar verkochten ze 1,1 miljoen auto's. Ter vergelijking: Toyota produceert er 9 miljoen per jaar, Tesla haalde er in 2020 net geen half miljoen.

In 2020 kondigde Mu Feng, CEO van GWM al de introductie van de eerste generatie FCEV aan op het nieuwe Lemon-platform. Deze zou een actieradius van meer dan 900 kilometer hebben en in minder dan 9 seconden naar de 100 km/h sprinten. De tweede generatie staat gepland voor 2023. De range moet dan zijn toegenomen tot 1.100 kilometer en de sprint moet halveren naar iets meer dan 4,5 seconden.

Hoewel er veel informatie naar buiten komt over de waterstofvisie van Great Wall Motor, blijft het nog even gissen naar meer informatie over het betreffende model. Op de website van GWM staat dit model naast de tekst over waterstof. De laadpaal suggereert echter dat het om een batterij elektrische variant gaat.

Als we de afmetingen van dit model inschatten komt het meer overeen met een C-klasse dan de HAVAL H6:

Uit China komen op dit moment heel veel nieuwe batterij elektrische merken. De kans lijkt ons  daarom groot dat er naast GWM nog meer aanbieders met FCEV's op de markt komen.

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op