Er is een overeenkomst getekend door de Koreaanse fabrikant Edison Motors en de waterstof-brandstofcelspecialist Plug Power uit New York om een elektrische stadsbus op waterstofbrandstofcel te ontwikkelen en op de markt te brengen.
Het 125 kW ProGen-brandstofcelsysteem van Plug Power gaat stroom leveren aan het elektrische busplatform van Edison Motors. Edison Motors heeft voorlopig de aankomende waterstof-brandstofcelbus SMART 110F genoemd, die in eerste instantie gericht is op markten in Zuid-Korea. De twee bedrijven verwachten in de tweede helft van 2022 een prototype van een elektrische bus met brandstofcel te hebben voltooid en in de eerste helft van 2023 een massamarktplatform te lanceren.
Grote breedte van snelgroeiende markt
“Het project voor een elektrische stadsbus met brandstofcellen is slechts het begin van de strategische samenwerking tussen Edison Motors en Plug Power”, zegt voorzitter Young-kwon Kang van Edison Motors. “In de toekomst hopen we samen te werken aan andere mobiliteitstoepassingen, waaronder vrachtwagens, schepen, drones en PAV’s (Personal Air Vehicles). We zijn van mening dat onze gecombineerde technologie en knowhow op het gebied van elektrische bussen ons in staat zal stellen om elektrische bussen op brandstofcellen te verkopen, niet alleen in Korea, maar ook in andere overzeese markten.”
Plug Power heeft als doel zijn wereldwijde aanwezigheid uit te breiden om de Aziatische waterstof- en brandstofcelmarkt te stimuleren, zoals Andy Marsh, CEO van Plug Power Inc. het stelt. Hij erkent dat: “Dit is een van de snelst groeiende markten ter wereld.”
Plek in de huidige markt
Plug Power is al goed gepositioneerd in de Zuid-Koreaanse waterstofeconomie. Plug Power en het Koreaanse SK Group hebben in oktober een joint venture opgezet om gezamenlijk brandstofcelsystemen, waterstoftankstations en elektrolysers te leveren voor de snelgroeiende Aziatische markt. De Koreaanse energiegigant zette vervolgens door met een langetermijnplan van meerdere miljarden dollars om de waterstofeconomie nog uitgebreider te betreden met investeringen van 1,6 miljard dollar (1,32 miljard euro).
Ook Edison Motors doet het goed in zijn thuisland. In de hoofdstad Seoul heeft het bedrijf al twee jaar op rij het grootste aantal elektrische bussen verkocht. Het bedrijf heeft onlangs autofabrikant Ssangyong overgenomen en wil er een exclusief elektrische fabrikant van maken. Edison Motors breidt ook actief zijn platform voor elektrische bussen uit met de lancering van een nieuw interstedelijk elektrisch busplatform voor de lange afstand. Dit is waar brandstofcellen bijzonder nuttig zullen zijn met een groter bereik en kortere tanktijden.