Nieuws uit Slowakije: aan de Technische Universiteit van Kosice wordt meeontwikkeld aan een - naar onze smaak - schitterende sportwagen. De MH2, waarbij M voor Matador staat en H2 voor 'waterstof'.
Ronkend proza
Wie de website bekijkt stuit op mooi gekozen metaforen: "het concept gebruikt massa en spieren waar het die echt nodig heeft. Net als een atleet zitten de spieren waar de kracht en prestaties geleverd worden en is het rank en slank op andere plaatsen."
Prestaties
De bouwer belooft 600 pk aan vermogen, een top van 250 km/h en een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden. Met dit vermogen is vast een hogere top te halen, dus wij veronderstellen dat ie begrensd is. En op basis van de sprinttijd in combinatie met het vermogen schatten wij het gewicht van de concept car op ongeveer 1.700 kg. De actieradius bedraagt 600 kilometer.
Alleen maar snel naar 100 km/h sprinten verveeld snel en geeft weinig voldoening. Een beetje autoliefhebber stelt daarnaast een goede wegligging op prijs plus een mooi vormgegeven interieur. Met een blik op de bouw en verhouding van deze concept car vermoeden we dat het met de wegligging wel goed zit.
Interieur
Bij het interieur wordt hoog opgegeven van de middenconsole. Dat heeft een resolutie van 834 bij 2388 pixels en een contrastratio van 1.000.000 : 1. Het resultaat moet zijn alsof je een iPad in de hand hebt.
Supercar Blondie
De bekende influencer Supercarblondie geeft een goede impressie van de auto en techniek. Check out:
Wat valt ons nog meer op?
Het design is doordacht en valt erg in de smaak. Het zit vol met grote en kleine technologische vondsten. De vorm van de voorruit is door de vorm en lengte (3 meter!) bijvoorbeeld een hele lastige om te maken. Ook valt de verlichting voor- en achter valt op. Smaakvol gedaan met kristallen. De achteruitkijkcamera's kennen we van de laatste Saab-prototypes (al werden ze bekender met de Audi e-tron).
Wat vooraf opvalt is de claim van MH2 dat de TU van Kosice een opslagmethode heeft ontwikkelde waardoor er onder een veel lagere druk meer waterstof kan worden opgeslagen. Op de video zijn twee rijen van 6 kleine waterstoftanks te zien, die via een gebruikelijke aansluiting worden gevuld. Wat de methode precies inhoudt is nog even gissen.
Matador is al meer dan 100 jaar actief in de automotive: ze produceren onderdelen en zijn ondermeer toeleverancier van Volkswagen. Met de bouw van de MH2 zijn ze meer dan 15 jaar bezig geweest. Hoewel de MH2 over bewezen technologie beschikt, moet het nog worden doorontwikkeld voordat ie in serieproductie gaat. Of dat zover komt is onzeker: de CEO van Matador geeft in de video aan dat de Matador Group met deze auto vooral een visitekaartje afgeeft. Een heel mooi visitekaartje, vinden wij!