Afgelopen jaar testte Mercedes-Benz de GenH2 Truck vorig jaar intensief op zowel de testbaar als op de openbare weg. Daimler Truck neemt nu een ander prototype in gebruik om het gebruik van vloeibare waterstof te testen. Daniela Schmitt, minister van Economische Zaken van Rijnland-Palts, opende op de regionale waterstofweek "WOCHE DES WASSERSTOFFS SÜD" (#wdws2022) met een proefrit in Wörth am Rhein, Duitsland.
Nieuw prototype tankstation
Een nieuw geïnstalleerd prototype tankstation bij het ontwikkelings- en testcentrum in Wörth maakt het tanken met vloeibare waterstof mogelijk. Onlangs vierde Daimler Truck samen met Air Liquide het eerste succesvolle tanken van vloeibare waterstof (LH2) van de vrachtwagen. Tijdens het tankproces wordt cryogene vloeibare waterstof van min 253 graden Celsius gevuld in twee tanks van 40 kg die aan weerszijden van het chassis zijn gemonteerd. Door de bijzonder goede isolatie van de voertuigtanks kan de waterstof zonder actieve koeling voldoende lang op temperatuur worden gehouden.
Voorkeur voor vloeibare waterstof
Daimler Truck geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof bij de ontwikkeling van op waterstof gebaseerde aandrijvingen. In deze geaggregeerde toestand heeft de energiedrager een significant hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume in vergelijking met gasvormige waterstof. Hierdoor kan er meer waterstof worden vervoerd, wat de actieradius aanzienlijk vergroot en de prestaties van het voertuig vergelijkbaar maakt met die van een conventionele dieseltruck.
Doel: actieradius van 1.000 kilometer
Het ontwikkelingsdoel van de serieklare GenH2 Truck is een actieradius tot 1.000 kilometer en meer. Dit maakt de truck geschikt voor flexibele en veeleisende toepassingen, met name in het belangrijke segment van het zware langeafstandstransport. De start van de serieproductie van vrachtwagens op waterstof is gepland voor de tweede helft van het decennium.
Alomvattende inzet voor waterstof
Tegelijkertijd werkt Daimler Truck samen met Linde aan de ontwikkeling van een nieuw proces voor het omgaan met vloeibare waterstof (“subcooled” vloeibare waterstof, “sLH2-technologie”). Deze innovatieve aanpak maakt onder meer een nog hogere opslagdichtheid en gemakkelijker tanken mogelijk in vergelijking met LH2. De bedrijven plannen de eerste tankbeurt van een prototypevoertuig in een proefstation in Duitsland in 2023.
Daimler Truck en zijn partners plannen een hoge mate van transparantie en openheid rond de relevante interfaces van de gezamenlijk ontwikkelde sLH2-technologie. Het doel is om zoveel mogelijk samen te werken met andere bedrijven en verenigingen om hun eigen tank- en voertuigtechnologieën te ontwikkelen die de nieuwe vloeistof-waterstofnorm toepassen en zo een wereldwijde massamarkt voor het nieuwe proces tot stand te brengen.
Als het gaat om infrastructuur voor waterstoftankstations langs belangrijke transportroutes in Europa, gaat Daimler Truck samenwerken met de bedrijven Shell, BP en TotalEnergies. Daimler Truck is ook aandeelhouder van waterstoftankstationexploitant H2 MOBILITY Deutschland. Daarnaast hebben Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies en de Volvo Group zich ertoe verbonden om samen te werken om de voorwaarden te creëren voor de massale introductie van waterstoftrucks in Europa als onderdeel van de H2Accelerate (H2A) belangenvereniging.
Op weg naar een CO2-neutrale toekomst heeft Daimler Truck duidelijk zijn strategische koers uitgezet en volgt consequent een tweesporenstrategie bij de elektrificatie van zijn portfolio met zowel batterij-elektrische als waterstofgebaseerde aandrijvingen. De ambitie is om tegen 2039 in zijn wereldwijde kernmarkten alleen nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal rijden.