Het American Transportation Research Institute (ATRI) heeft vandaag een nieuw rapport uitgebracht dat de infrastructuurvereisten beoordeelt voor het omzetten van het Amerikaanse wagenpark naar batterij-elektrisch. Deze analyse, een topprioriteit voor 2021 van het Onderzoeksadviescomité van ATRI, richtte zich op drie kritieke uitdagingen voor landelijke elektrificatie van voertuigen:
- Vraag en aanbod van elektriciteit in de VS
- Productie van elektrische voertuigen
- Vereisten voor het opladen van vrachtwagens
Uit de studie bleek dat volledige elektrificatie van het Amerikaanse wagenpark een groot percentage van de huidige elektriciteitsopwekking van het land zou vereisen. Binnenlands langeafstandsvervoer zou meer dan 10 procent van de elektriciteit gebruiken die vandaag in het land wordt opgewekt - terwijl een volledig elektrisch Amerikaans wagenpark meer dan 40 procent zou gebruiken. Sommige individuele staten zouden maar liefst 60 procent meer elektriciteit moeten opwekken dan momenteel wordt geproduceerd.
De analyse van ATRI kwantificeerde ook de tientallen miljoenen tonnen kobalt, grafiet, lithium en nikkel die nodig zullen zijn om het bestaande Amerikaanse wagenpark te vervangen door batterij-elektrische voertuigen (BEV), waardoor een hoge vraag naar grondstoffen wordt gesteld. Afhankelijk van het materiaal zou elektrificatie van het Amerikaanse wagenpark 6,3 tot 34,9 jaar van de huidige wereldwijde productie vereisen. Dit is het equivalent van 8,4 tot 64,4 procent van de wereldwijde reserves voor alleen het Amerikaanse wagenpark.
Ten slotte werd vastgesteld dat het opladen van de langeafstandstruckvloot van het land een uitdaging zal blijken te zijn, deels als gevolg van de aanhoudende crisis in het parkeren van vrachtwagens. De huidige technologie zal meer laders vereisen dan er vrachtwagenparkeerplaatsen in de VS zijn, met hardware- en installatiekosten van $ 112.000 per eenheid, of meer dan $ 35 miljard systeembreed.
"Vermindering van koolstofemissies is duidelijk een topprioriteit van de Amerikaanse vrachtwagenindustrie en haalbare alternatieven voor verbrandingsmotoren moeten worden geïdentificeerd", zegt Srikanth Padmanabhan, President, Engine Business, Cummins Inc. "Het onderzoek van ATRI toont aan dat elektrificatie van voertuigen in de VS een ontmoedigende taak zal zijn die veel verder gaat dan de vrachtwagenindustrie - nutsbedrijven, truckparkeerfaciliteiten en de toeleveringsketen voor voertuigproductie zijn van cruciaal belang om de uitdagingen aan te pakken die in dit onderzoek zijn geïdentificeerd. De markt zal dus een verscheidenheid aan decarbonisatieoplossingen en andere aandrijflijntechnologieën nodig hebben naast batterij-elektrische."
Naast BEV-auto's concludeert het rapport dat hoewel er bepaalde toepassingen zijn voor BEV-vrachtwagens, een volledig nieuwe laadinfrastructuur van cruciaal belang is voor het vergroten van de acceptatie van BEV-vrachtwagens door de vrachtwagenindustrie. Bovendien documenteert het onderzoek dat bestaande grondstofmijnbouw voor BEV-batterijen waarschijnlijk opnieuw moet worden ingekocht met de nadruk op binnenlandse mijnbouw en productie.
Een kopie van het volledige rapport is beschikbaar via de website van ATRI.