Op de IAA in Hannover stond een flink aantal fabrikanten met duurzame oplossingen: synthetische brandstof, HVO, batterijelektrisch, waterstofverbrandingsmotoren en waterstof. Allemaal heel interessant, wij zetten hier een aantal waterstofoplossingen voor je op een rij.
Enginius
Met het merk Enginius wil fabrikant Faun marktleider worden in de markt vrachtwagens voor de korte en middellange afstanden. Faun stelt dat Enginius Europa's eerste voertuigfabrikant is met een EU-typegoedkeuring voor een elektrisch aangedreven vrachtwagen met een brandstofcel. Wij durven die claim overigens niet te onderschrijven.
De Enginius Citypower kan met 32 kilogram waterstof aan boord 500 kilometer afleggen. De tanks worden op 700 bar gevuld.
Nikola Tre FCEV
Nikola onthulde de Tre FCEV. Deze moet in 2024 op de markt komen. Ook hier: 700 bar waterstoftanks, goed voor 70 kg waterstof totaal. Daarmee moet 800 kilometer kunnen worden afgelegd.
ZF en Freudenberg
De divisie Commercial Vehicles van ZF kondigde een samenwerking met Freudenberg e-Power systems aan. ZF bouwt voertuigen, Freudenberg levert brandstofcellen en batterijen. Het eerste prototype moet in 2023 gereed zijn. Met een continu beschikbaar vermogen van 360 kW mikken ze op zwaar transport.
Tevva
Het Britse Tevva toonde een 19 tonner die ook op het vasteland beschikbaar komt. Tevva wil ook op het vasteland in Europa een fabriek openen waardoor de productiecapaciteit in 2024 stijgt naar 6.000 voertuigen per jaar.
KEYOU
Ook KEYOU was prominent aanwezig met een vrachtwagen en bus met een waterstofverbrandingsmotor. Check ook ons interview met Jürgen Nadler.
IVECO
IVECO toonde de eDAILY waar we al eerder over berichten.