De OEM’s zijn nu aan zet!

Vanuit het niets kwam onlangs het bericht dat AVIA Marees in Kolhorn (de kop van Noord Holland) een waterstoftankstation opent. De realisatie van dit tankstation is uitgevoerd door Twinning Energy. H2 Rijders ging er over in gesprek met Wim Peels, General Manager van Twinning Energy.

Waar moeten we Twinning Energy van kennen?

Wij zijn al vier jaar actief op het gebied van waterstof en hebben inmiddels meerdere projecten succesvol afgerond. We leveren tanktoepassingen en elektrolysers. Daarnaast zijn we mede-organisator van de 24 uur Waterstof Challenge.

Inmiddels krijgen steeds meer mensen het gevoel van ‘waterstof, daar moeten we iets mee’ en krijg dan maar eens een helder beeld.

Twinning Energy ontzorgt door het hele proces van begin tot eind te begeleiden: wij kunnen snel een inschatting van de kosten maken en mogelijkheden geven. We ontzorgen elke stap, van het prille begin en financiering tot oplevering, levering waterstof en het beheer van installaties.

Wat hebben jullie voor dit project in Kolhorn betekend?

Ook hier hebben we het hele traject gedaan: een beoordeling van de haalbaarheid, aanvragen van de vergunningen, levering van equipment, levering van waterstof, en alles wat er verder bij komt kijken. Totale projectbegeleiding, dus we hebben deze opdrachtgever geheel ontzorgd.

Wat is de doorlooptijd van zo’n project?

Normaal gesproken kan een installatie zeven maanden na de opdrachtverstrekking in gebruik worden genomen.

Wat voor installatie staat er in Kolhorn?

Dat is een zogenaamde Fleet Owner Installatie. Bij zo’n installatie wordt de druk in de tank (van de auto) geleidelijk opgebouwd. Daardoor blijft de temperatuurstijging onder controle. Dat betekent dat er geen koeling van de tankinstallatie nodig is en dat is een enorm kostenvoordeel. In de praktijk heb je in ongeveer drie kwartier je tank weer vol. Dat is vergelijkbaar met snelladen van een batterij-elektrische auto maar met meer actieradius.

Dit systeem is schaalbaar. Zo kan in de toekomst worden opgeschaald naar een tankstation met een grotere capaciteit van opslag en koeling. Daardoor kan de installatie heel eenvoudig mee groeien met de vraag naar waterstof.

Deze installatie staat op een onderstel en kan met een heftruck zo ergens anders worden neergezet. Zo kan bijvoorbeeld een groot nieuw station worden neergezet en de huidige installatie kan al dan niet tijdelijk op een andere locatie worden neergezet.

Onder welke druk kun je tanken?

Er staat één dispenser voor een druk van 700 bar. Bij interesse voor 350 bar (bussen, vrachtwagen) kan er een dispenser worden bijgeplaatst. Ook dat is een relatief eenvoudige aanpassing.

Wat betekent dit voor de H2 rijder in Nederland?

Een H2 Rijder wil snel en makkelijk tanken en wil mobiel zijn. De combinatie van een openbaar tankstation en de actieradius en de infrastructuur in Noord Holland betekent dat het makkelijker wordt om op waterstof te rijden in en door de kop van Noord-Holland en uiteraard de rest van Nederland. Het is bovendien een mooie aanvulling voor de stations in Amsterdam.

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van deze installatie?

Met dit type station hebben we op meerdere plekken in Nederland alleen maar goede ervaringen, het is robuust gebleken

Wanneer kunnen we waterstof tanken in Kolhorn?

Naar verwachting is het station in april operationeel.

Hoe kun je afrekenen?

Dat gaat heel eenvoudig: je installeert de app van Twinning Energy. Als je als gebruiker bent geregistreerd en je wilt tanken kun je via de app de pomp vrij geven. Aan het eind van de maand ontvang je dan een factuur.

Waarom staan er niet veel meer van dit soort stations in Nederland?

Jarenlang was het knelpunt dat er te weinig tankstations zouden staan in Nederland. En daardoor zijn er te weinig afnemers. Dat is met dit type station nu doorbroken. Het knelpunt zijn nu de beschikbare auto’s. De OEM’s zijn nu aan zet. Kom maar door met die auto’s, bestelbussen en trucks!

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op