Honda breidt waterstofactiviteiten uit

Met de komst van een nieuwe generatie brandstofcelsysteem komt Honda ook met een update over haar beleid op het gebied van waterstofactiviteiten.

Honda wil het gebruik van waterstof uitbreiden

Honda onderkent drie pijlers voor haar initiatieven:

  • CO2 neutraal
  • groene energie
  • circulatie van hulpbronnen.

Daarmee positioneert Honda waterstof als een energiedrager met een een hoog potentieel, naast elektricititeit.

Waterstofcirculatiecyclus

De waterstofcirculatiecyclus bestaat eveneens uit drie fasen:

  • genereren
  • opslaan en transporteren
  • gebruiken

Dat houdt feitelijk in: kiezen voor groene waterstof, waardoor de gevoeligheid voor fluctuaties in stroomopwekking door seizoensinvloeden en weersomstandigheden afneemt. De energie kan worden vervoerd over land, zee en via pijpleidingen.

Lagere kosten, langere levensduur

In 2024 wordt in Noord-Amerika en Japan een FCEV-model gelanceerd dat samen met GM ontwikkeld is. Door tal van verbeteren moeten de kosten van het brandstofcelsysteem gedaald zijn tot een derde van de kosten van de Honda Clarity FCEV (model 2019).

Deze kostenbesparing komt onder andere door:

  • innovatieve materialen voor elektroden
  • verbetering van celafdichtingsstructuur,
  • vereenvoudiging van ondersteunende apparatuur ('balance of plant')
  • verbetering van de productiviteit

Ook wordt de duurzaamheid van het systeem verdubbeld door de toepassing van corrossiebestendige materialen, verminderde slijtagegevoeligheid en beter bestand tegen lage temperaturen.

Honda verwacht dat met toekomstige brandstofceltechnologieën de kosten nog een keer halveren en twee keer zo lang mee gaan als het systeem dat nu met GM ontwikkeld is. Honda streeft naar een bruikbaarheid en totaalkosten niveau dat vergelijkbaar is met conventionele dieselmotoren.

Verkoop en productie

Honda wil starten met de productie van 2.000 systemen per jaar en voorziet een groei van de capaciteit naar 60.000 in 2030 en enkele honderdduizenden in de tweede helft van de jaren '30.

4 kerndomeinen mobiliteit

FCEV's

In 2024 komt er in Noord-Amerika en Japan een opvolger van de Honda Clarity. Deze is gebaseerd op de CR-V die in 2022 in Noord-Amerika is geïntroduceerd. Dit model wordt geleverd als een plug-in, zodat de auto thuis ook met een stekker kan worden opgeladen.

Commerciële voertuigen

Honda gaat testen op de openbare weg met een prototype van een zware vrachtwagen met een brandstof. Deze test wordt samen met Isuzu Motors uitgevoerd.

Stationaire elektriciteitscentrales

In de afgelopen jaren is de stroombehoefte van datacenters snel toegenomen als gevolg van de uitbreiding van cloud computing en het gebruik van big data, en de behoefte aan back-upstroombronnen is toegenomen vanuit het perspectief van bedrijfscontinuïteitsplanning (BCP). Om aan dergelijke behoeften te voldoen, zal Honda de toepassing van zijn brandstofcelsystemen op het gebied van stroomopwekking voorstellen, uitgaande van de toepassing als een schone en stille back-upstroombron.

Als eerste stap werd een stationaire brandstofcelcentrale met een vermogen van ongeveer 500 kW, die brandstofcelsystemen van Honda Clarity Fuel Cell-voertuigen hergebruikt, geïnstalleerd op de bedrijfscampus van American Honda Motor Co., Inc. De demonstratie van het station als back-upstroombron voor het datacenter begint later deze maand. Na deze tests zal Honda beginnen met het toepassen van technologieën voor stationaire brandstofcelcentrales in Honda-fabrieken en datacenters over de hele wereld, waarmee Honda ernaar streeft ook de uitstoot van broeikasgassen door haar activiteiten te verminderen.

Bouwmachines

Honda gaat brandstofcelsystemen maken voor graafmachines en wielladers, die een groot deel van de markt van bouwmachines uitmaken. Honda werkt daarbij samen met brancheorganisaties en daaraan gelieerde partijen uit de bouw.

Waterstofecosystemen

Om te kunnen rijden moet je eerst kunnen tanken. Honda werkt in Japan aan de groei van een netwerk van waterstofstations met Japan Hydrogen Station Netwerk Joint Company (Japan H2 Mobility / JHyM) en in Noord Amerika met Shell en FirstElement Fuel.

Honda wil actief en proactief deelnemen aan projecten die door nationale en lokale overheden die in grote hoeveelheden geïmporteerde waterstof gebruiken in havens en andere lokaties.

In Japan werkt Honda samen met Marubeni Corporation en Iwatani Corporation. Zij zijn begonnen met het bespreken van de vooruitzichten voor waterstoflevering en het gebruik van brandstofcel bedrijfsvoertuigen. In Europa plant Honda momenteel demonstratietests van een energie-ecosysteem dat hernieuwbare energie en waterstof combineert.

Tags

(advertentie)
Ingediend door admin op