Honda zet in op 100% BEV en FCEV per 2040

Honda heeft aangekondigd om vanaf 2040 alleen nog zero emission auto's (en motoren) leveren vanaf 2040. Dit melde Toshihiro Mibe, de president van Honda Motor in een inaugurele persconferentie op 23 april.

Mobiliteit - powered by Honda

Honda ziet zich zelf als een van werelds grootste fabrikant van krachtbronnen. Honda wil blijven streven om leidend te zijn op het gebied van mobiliteit, krachtbronnen, energie en robotisering.

Hoe?

Honda wil CO2 neutraliteit voor al hun producten en bedrijfsactiviteiten hebben bereikt in 2050. Het gaat dan wat Honda betreft over de hele product life cycle. Daarvoor focussen ze op drie pijlers:

  • CO2 neutraliteit
  • Schone energy
  • Circulariteit

In aanvulling op de elektrificatie van motorfietsen en auto's breidt Honda de overige producten uit door verwisselbare batterijen aan te bieden in combinatie met infrastructuur gerelatieerde smart power oplossingen.

Voor het uitbreiden van hernieuwbare energie gaat Honda proactief het gebruik van waterstof stimuleren. Ze streven naar een 'multi-pathway of energy', een concept waarbij een breed scala aan energiebronnen wordt gebruitk, waaronder koolstofneutrale brandstoffen, die effectief zijn op alle gebiede, ook waar elektrificatie moeilijk is, zoals bij vliegtuigen.

Honda gaat ook de uitdaging aan om batterijen op een effectievere manier te hergebruiken en te recyclen. Honda doet onderzoek naar materiaalrecycling en gaat de uitdaging aan om producten te ontwikkelen die zijn gemaakt van 100% duurzame materialen.

Honda zet ook in op Honda eMaaS: elektric Mobility as a Service. Dat doen ze door het gebruik van de Mobile Power Packs uit te breiden, voertuigen van grotere elektrische batterijen te voorzien én door brandstofcelsystemen toe te passen.

 

Auto's

 

Wereldwijd wil Honda stapsgewijs naar 100% elektrische voertuigen in 2040. Honda doet geen uitspraken over de verdeling batterij elektrisch of brandstofcel elektrisch.

Opmerkelijk genoeg ziet Honda voor Japan een ander schema voor zich:

Daar wil men in 2030 al alles 100% elektrisch hebben door hybride-elektrisch mee te tellen.

Brandstofcellen

In haar verklaring schonk Honda extra aandacht aan het onderwerp fuel cell. Honda verwacht dat waterstof populair wordt als hernieuwbare energiebron. Honda heeft een lange geschiedenis in het onderzoeken, ontwikkelen en commercialiseren van fuel cell-technologieën.

Honda werkt samen met GM en streeft ernaar om de kosten te verlagen en een 'waterstofmaatschappij' te realiseren door hun aanbod van waterstofvoertuigen uit te breiden. Ook wil Honda brandstofcellen gebruiken in andere toepassingen, zoals bestelauto's, en zowel stationaire als mobiele stroomvoorzieningsbronnen.

Veiligheid

Ongevallen zijn slecht voor mensen en materiaal. En daarmee per definitie niet duurzaam. Honda heeft zich als doel gesteld dat er in 2050 wereldwijd nul verkeersslachtoffers zijn waarbij Honda-motorfietsen en auto's bij zijn betrokken, Dat wil men realiseren door vanaf 2030 in alle producten omnidirectioneel ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) in alle nieuwe automodellen te monteren.

Die systemen worden dan gaandeweg doorontwikkeld. Daarnaast wil Honda inzetten op verkeersprogramma's en trainingen.

Investeringen

Om dit alles mogelijk te maken investeert Honda de komende zes jaar het duizelingwekkende bedrag van € 38,5 miljard (5 trillion Yen) aan R&D uitgaven.

 

 

Tags

(advertentie)

Reacties

admin

[…] Den Haag, De Ruygen Hoek en Amsterdam komen er stations in onder meer Groningen (Holthausen), Pesse (Green Planet), Assen, Beilen, Hoogeveen, Emmen, Nieuw-Amsterdam, Nieuwegein, Utrecht, Amsterdam […]

Ingediend door admin op