De op een na grootste autofabrikant van Japan is op zoek naar een partner met meer geavanceerde EV-technologie om zijn eigen technologie vooruit te helpen. Samen met Toyota was Honda was een van de pioniers van hybride aandrijflijntechnologie, maar net als zijn belangrijkste lokale rivaal is het nu ook achterop geraakt bij andere autofabrikanten die massaal hebben geïnvesteerd in volledig elektrische voertuigen. Om de voorsprong van anderen goed te maken, wil de nieuwe CEO van Honda’s dat de autofabrikant gaat samenwerken met een ander bedrijf dat meer ervaring heeft.
Toshihiro Mibe is in april van dit jaar benoemd tot CEO van Honda, en is een voormalig R&D-baas voor de fabrikant. Hij hielp de fabrikant om zijn relatie met General Motors te behouden. Hij heeft daarom ervaring met het onderhouden van samenwerkingsverbanden tussen autofabrikanten, en hij zou volgens Automotive News graag een nieuwe relatie opzetten met een autofabrikant die meer geavanceerde EV-technologie heeft, om zijn eigen te bevorderen.
Jarenplan
Mibe wil dat Honda tegen 2040 volledig elektrisch gaat, hoewel de grotere voertuigen mogelijk een waterstofbrandstofcel hebben en geen grote batterij om elektriciteit op te slaan. Op dit moment heeft Honda maar één EV in de aanbieding, de Honda e, die alleen in Europa verkrijgbaar is en ondanks zijn geweldige design en vele kwaliteiten niet populair is omdat hij een lage actieradius heeft. De fabrikant heeft plannen aangekondigd om de komende 5 jaar 10 nieuwe EV’s te lanceren.
Nu is de vraag met welke fabrikant Honda mogelijk gaat samenwerken om de ontwikkeling van EV’s te versnellen nog niet beantwoord. De logische stap zou zijn om de krachten te bundelen met een andere Japanse autofabrikant. Vertegenwoordigers van alle grote Japanse autofabrikanten hebben al de voorkeur gegeven aan samenwerkingsbesprekingen onder de paraplu van de Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA).
Banden verstevigen
Voordat er aanvullende banden met autofabrikanten worden gelegd, is Honda van plan zijn samenwerking met General Motors uit te breiden. Het verklaarde doel van de samenwerking tussen Honda en GM is om gezamenlijk voertuigen voor Noord-Amerika te ontwikkelen op basis van een gemeenschappelijk platform, en om geëlektrificeerde, elektrische of ICE-aandrijflijnen te delen.
Honda heeft ook de banden aangehaald met andere autofabrikanten, met name met Mazda en Subaru, maar ook Ford en Volkswagen, en dit is specifiek gericht op elektrische voertuigen en technologie voor autonoom rijden.
Verder dan EV
Toen Mibe werd gevraagd naar Honda’s strategie naast GM voor Noord-Amerika, zei de CEO: “We hebben het gevoel dat er een haast is met elektrificatie, vooral nadat de heer Biden aantrad. Maar het zal nog wel even duren. Dus we willen er nu niet te veel moeite voor doen en onszelf uitputten.”
“Op dit moment denk ik niet dat we het alleen moeten doen. We moeten samenwerken met partners zoals General Motors en dan bouwen tot een bepaald volume om zakelijke haalbaarheid te garanderen. Dat is de strategie die we hebben voor de beginperiode in Noord-Amerika. Zodra we een bepaald volume hebben bereikt, zullen we overwegen om originele Honda-producten uit te rollen. En niet alleen EV-producten.”