Afgelopen week ontving ik geruchten dat de proef van Hyundai Zwitserland met waterstoftrucks gestaakt zou zijn. Een bericht dat ons hogelijk verbaasde omdat ik onlangs direct contact had met CEO Beat Hirschi. Een check naar het waarheidsgehalte van dit bericht werd direct door hem ontkracht. Vervolgens werd dit fake nieuws opgepikt door Eurotransport en Electrive. H2Eneryg Zwitserland kwam daarom met een statement. Men gaat gewoon door.
5 miljoen kilometer afgelegd
In 2 jaar tijd hebben de waterstoftrucks 5 miljoen kilometers afgelegd.
De verstoring van de energiemarkt heeft geleid tot hogere kosten van groene waterstof. Desondanks gaat het H2Energy project gewoon door.
Dit betekent voor alle betrokken partijen:
De productiecapaciteit van waterstof zal verder worden uitgebreid. Voor het einde van het jaar zal een nieuwe productievestiging in Oost-Zwitserland van start gaan.
In Zwitserland bieden momenteel elf publiek toegankelijke tankstations groene waterstof aan en staan ββer nog drie locaties op het punt van ingebruikname.
Hyundai blijft zich inzetten voor de uitrol in Zwitserland en blijft waterstoftrucks aanbieden aan zijn klanten. De expansie in andere Europese landen gaat door zoals gepland.
Alle partners en belanghebbenden in dit waterstofecosysteem zijn er vast van overtuigd dat waterstof- en brandstofcelmobiliteit een deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering te stoppen, de energietransitie mogelijk te maken en de doelstellingen van "Net Zero" te bereiken.