Renault introduceert Master en Kangoo op waterstof

kangoo op waterstof

Autofabrikant Renault introduceert samen met partner en producent van waterstoftechnologie Symbio bedrijfswagens op waterstof. De waterstofauto’s zijn geschikt voor intensief gebruik e bieden een grote actieradius. Het tanken van de Renault Kangoo Z.E. en Master Z.E. duurt ongeveer 5 tot 10 minuten. Beide voertuigen zijn ontwikkeld voor ondernemers die actief zijn in binnensteden en milieuzones, omdat ze beide voertuigen geen CO2 uitstoten.
 

Grotere actieradius
Met de introductie van de Master Z.E. Hydrogen en de Kangoo Z.E. Hydrogen zet Renault in op waterstoftechnologie voor distributie en logistiek. Beide voertuigen op waterstof hebben een twee tot drie keer zo grote actieradius als de elektrisch aangedreven variant: 350 tegenover 120 kilometer.  Renault biedt de Master Z.E. Hydrogen aan als gesloten bestelauto in twee lengtematen en als chassis-cabine.

De Master Z.E. Hydrogen is voorzien van twee waterstoftanks. Beide tanks zijn onder de carrosserie gemonteerd. Zo blijft het laadvolume van 10 m3 gelijk, en vergroot het de bruikbaarheid van de auto. Het gewicht neemt met circa 200kg toe.

Eind 2019 heeft Renault de Kangoo Z.E Hydrogen al geïntroduceerd. Deze biedt met 370km actieradius in de praktijk de grootste actieradius van alle elektrisch aangedreven bestelauto’s op de markt. Dankzij de waterstof-brandstofcel heeft de Kangoo Z.E. een actieradius van in de praktijk twee keer zo groot. Het laadvolume van de Kangoo Z.E. Hydrogen bedraagt 3,9 m3 en de waterstofinstallatie weegt slechts 110kg. Prijzen volgen later volgens de importeur.
 

Hoe werkt een waterstof-elektrisch aangedreven auto?
Een brandstofcel zet de waterstof uit de tank in de auto samen met zuurstof uit de lucht om in elektriciteit. De opgewekte energie wordt opgeslagen in batterijen en om de elektromotor te voeden. Het voordeel van een waterstof-elektrisch aangedreven auto is dat deze emissievrij is.

Dankzij de grotere actieradius, het snelle tanken van waterstof en het beperkte onderhoud zijn de waterstof-elektrische bedrijfswagens van Renault geschikt voor verschillende werkzaamheden.

Goed voor het milieu
 “Groupe Renault heeft de bedrijfswagenmarkt gekozen om zijn waterstofmodellen te introduceren. Professionele gebruikers krijgen een elektrische Renault Pro+ bedrijfswagen met een actieradius voor langere ritten en waarvan het vullen van de tank weinig tijd kost. Andere voordelen zijn dat de MASTER Z.E. Hydrogen en KANGOO Z.E. Hydrogen rijden op koolstofvrije energie die het milieu ontziet, terwijl ze het comfort van elektrisch rijden bieden. Dit is een extra optie voor wagenparkbeheerders, die tevens kan bijdragen aan een snellere groei van waterstof en de benodigde infrastructuur in Europa.” Aldus Denis Le Vot, directeur van de Renault-Nissan Commerciële voertuigen afdeling.

Over de auteur

Edo is auteur bij H2rijders.nl en gebruikt zijn waterstof-automotive kennis én zijn schrijfvaardigheden om de lezer adequaat te informeren.