Tabula Rasa

Tabula Rasa betekent in het Latijn zoiets als ‘schone lei’ of ‘onbeschreven blad’. Aristoteles gebruikte het voor het eerst om uit te drukken dat mensen als een onbeschreven blad worden geboren, zonder kennis, vaardigheid en persoonlijkheid. Later vormt zich afhankelijk van waarneming en ervaring de geest. Waarom vertel ik dit? Dat is heel simpel: Riversimple heeft nieuw kapitaal aangetrokken om hun waterstofaangedreven Rasa een stap verder in het ontwikkelingsproces te brengen.

Het concept

De afgelopen decennia zijn auto’s behoorlijk zwaarlijvig geworden. Dat is ook wat bijgaand plaatje laat zien. Daarin is het gewicht van elke generatie VW Golf weergegeven. 


 
Het plaatje is intussen verouderd: Golf VIII komt op 1231 kilogrammen. Bij de elektrische uitvoeringen gaat het gewicht sterk verder omhoog. 


  
De VW ID.3 is leverbaar met drie accupakketten van verschillende grootte: de Pure (45 kWh), de 1st (58 kWh) en de Pro (77 kWh). Hoe groter de batterij, hoe groter de actieradius. Een andere natuurkundige wet is: hoe groter de massa, hoe groter het verbruik. Dat zie je terug in de opgegeven specificaties. Als je de opgegeven actieradius deelt door de batterijcapaciteit weet je hoeveel km je per opgeslagen kWh kunt afleggen.

Dilemma

In bovenstaande grafiek is het dilemma van autofabrikanten samengevat: consumenten willen een zo groot mogelijke actieradius (tenminste dat denken ze). Maar die het gewicht van die extra batterijen heeft een keerzijde: het rendement van de ID.3 Pro is met 7% afgenomen ten opzichte van de Pure.

De aanpak van Riversimple

Wat gebeurt er als je met een schone lei een voertuig gaat ontwikkelen? Hoe groot moet het zijn, wat moet er vervoerd worden? Hoe moet het er uit zien? Welk uitgangspunten kies je: geschikt voor in de stad? Of juist voor lange afstanden?
Hier komt nóg een dilemma naar voren: de huidige generatie automobielen zijn als een Zwitsers zakmes: je moet er álles mee kunnen: en de Ikea-kasten vervoeren, en het hockeyteam én het woon-werk-verkeer én met de caravan op vakantie. En groter dan die van de buurman, als het even kan.

Bij Riversimple durfden ze te kiezen voor lichtgewicht. Ze bouwden een monococque chassis van 40 kilogram dat plaats biedt voor 2 personen. Bij zo’n lichtgewicht heb je ook minder power nodig om te versnellen. De vier elektromotoren worden aangedreven door een brandstofcel met een vermogen van 8,5 kW. Zo’n kleine brandstofcel is ook weer lichter, enzovoorts. 

Dan de prestaties: de Rasa komt met een tankje van 1,5 kg waterstof maar liefst 480 kilometer ver. De tank wordt trouwens afgevuld op 350 bar in plaats van 700, wat ook weer energiewinst betekent. Topsnelheid: bijna 100 kilometer per uur. 

Wanneer op de markt?

Dat ook hier ontwikkelingen niet makkelijk gaan blijkt wel uit het feit dat men in 2009 al startte met dit concept. Innoveren is dus ook een zaak van uithoudingsvermogen.
Met de opgehaalde € 166 miljoen aan kapitaal komt er een versnelling in dit project: Riversimple kan de Rasa in 2023 op de markt brengen. Ook wordt er een bestelversie ontwikkeld die in 2024 op de markt komt.

De spiegel

Laat bovenstaand verhaal je er niet van weerhouden om batterij-elektrisch te rijden. Kies de oplossing die bij jouw behoeften past. De uitdaging is om je behoeften goed te onderkennen. Ik pleit wel voor 'minder, minder, minder' in plaats van 'meer, meer, meer'. De Riversimple Rasa houdt ons een mooie spiegel voor onze mobiliteitsbehoeften voor.

Tags

(advertentie)
Ingediend door admin op