AVL bouwt waterstofmotor voor racewagens

Gaat de waterstofmotor doordringen tot de Formule 1? Toyota racete al op waterstof en nu maakt AVL bekend dat ze een racemotor hebben gebouwd die 150 kW per liter slagvolume levert. Hun 2-liter H2ICE motor levert dus ongeveer 300 kW.

AVL koos er voor een vergelijkbaar vermogen als een fossiele krachtbon voor de motorsport te behalen. Normaliter wordt er voor waterstofmotoren gewerkt met een arm mengsel, dus heel veel lucht en weinig waterstof. Om dat hoge vermogen te behalen moet er juist veel waterstof tegelijkertijd verbrandt kunnen worden.

Die technische uitdaging loste AVL op met waterinjectie: een injector schiet extra water in de inlaatlucht van de motor, waardoor de boostdruk toeneemt. Daarnaast heeft de verdampende vloeistof een sterk koeleffect in de verbrandingskamer.

Om die injector en de vereiste kleppen goed te kunnen ontwerpen is grondige kennis van het algehele systeemgedrag met alle lucht-, brandstof- en uitlaatgasstromen nodig. AVL gebruikt daar voor zijn beproefde simulatiemodellen en 3D-stroomberekeningen. Dat zorgt er ook voor dat de mechanische limieten van de motor niet worden overschreden en dat aan de hoge veiligheidsnormen in de autosport wordt voldaan.

"Het realiseren van prestatiewaarden op motorsportniveau met een waterstof verbrandingsmotor is een ongelooflijk complexe technische uitdaging. Maar ons prototype bewijst dat het kan. De basistechnologie van een benzinemotor en een waterstofverbrandingsmotor lijkt sterk op elkaar – in tegenstelling tot brandstofceltechnologie. Daarom past ons concept ook heel goed bij de economische benadering van klantenraces, omdat de vereiste aanpassingen heel eenvoudig zijn."

Projectmanager Paul Kapus, Manager Development Spark Ignited Engines &Concept Cars

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op